Avsluta kontakt på BUP
Jag har skickats till bup från abc kliniken/avdelningen för ätstörningar efter att ha blivit inlagd ett tag det var min skolsköterskans fel jag har ju redan berättat för henne klart och tydligt att jag inte behöver nån hjälp varför skulle jag ljuga om sånt här man tjänar inte direkt något på det. Psykologen där misstänker att jag har autism (den sorten som man får genom åren när man blir äldre inte den man föds med) misstänks att vara den bakomliggande orsaken till min anorexi. Jag behöver egentligen inte någon hjälp, det beror inte på att jag inte tycker att jag förtjänar det eller så för alla har ju såklart rätt till att få hjälp men då är det hjälpen som de brhöver och jag behöver verkligen inte det, jag mår redan bra som jag nu är för jag trivs i mitt liv med min familj och jag har redan kompisar som stödjer mig.
Jag fick ta hjärnröntgen som jag egentligen verkligen inte villr för nån månad sen för att vara säker på om jag har det eller inte och det sägs att det kommer ta lång tid att få resultatet av den.
Medans vi får resultatet har jag och mina föräldrar fått förslag att skaffa kontakt person eller få medicin till mig. Mina föräldrar godkänner det så länge jag inte mår dåligt av det men jag vågar inte ta nån medicin som gör mig sjuk och är nervös att träffa nya människor. Försök inte att berätta för mig att jag inte behöver vara rädd för någon medicin, det kommer inte leda till något.
Kortfattat:
Hur avslutar man kontakten med bup?
Shadowfox

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du känner att du mår bra och trivs i ditt liv med din familj och dessutom har kompisar som stödjer dig. Jag måste ändå säga att det händer att man själv upplever att man inte längre behöver hjälp, men omgivningen och vårdpersonal gör en annan bedömning. Det är viktigt att diskutera det tillsammans.
Men för att svara på den fråga du ställer till oss:
Behandlingen på BUP är frivillig om det inte fattas beslut om tvångsvård. Om jag förstår dig rätt så är det inte aktuellt i ditt fall. Det betyder att om dina föräldrar och du själv tycker att det i nuläget inte behövs någon ytterligare hjälp då kan ni säga det och avsluta kontakten.
Nu skriver du även att resultatet av en hjärnröntgen inte är klart än. Det är bra att invänta resultatet därifrån. Men under tiden kan man ha paus i kontakten på BUP. Man kan alltid åter ta upp kontakten med BUP om behovet uppstår igen.