Anmälde sexuellt ofredande och nu vill alla prata
Hej!
Jag har blivit utsatt för sexuellt ofredande under flera år av en familjemedlem och tog steget för några månader sedan att berätta för en av mina favoritlärare. Hon gjorde en anmälan till socialen och nu är dem inblandade. Men nu har många lärare fått reda på vad som har hänt och alla vill prata med mig om det. Jag har inget problem med det men det är bara det att ibland så kan det hända att jag ljuger. Att jag ibland säger att det är värre än det verkligen är osv. Jag menar verkligen inte att göra det men ibland bara ploppar det ut. Jag är då jätte rädd att någon av lärarna ska säga till mina föräldrar vad vi har pratat om och mina föräldrar kommer säga att det inte alls är så, då blir det riktigt pinsamt. Vad ska jag göra för att sluta ljuga?
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Det var modigt och bra gjort av dig att du bestämde dig för att berätta om vad du har varit utsatt för i familjen. Det är alltid ett stort steg att ta. Du har varit sexuellt ofredad under en längre tid, det var jätteviktigt att det anmälts så att det får ett slut. Tyvärr är det också ganska vanligt att man blir utsatt av någon som finns i ens närhet vilket brukar försvåra att anmäla.
Men nu har du valt rätt och berättat. En gång till vill jag säga, -det var bra gjort! Samtidigt hamnade du i ett läge när det plötsligt kanske är för många som vill visa sitt stöd till dig och du känner dig på något märkligt sätt tvungen att berätta och berätta och berätta. Jag tror att alla de lärare som vill prata med dig om det leds av goda avsikter. De vill visa medkänsla, förståelse, ge dig bekräftelse. Men om du därigenom tvingas till att upprepa allt många gånger kan deras goda avsikter motverka sitt syfte. Att du börjar lägga till, kanske brodera ut din berättelse är förståeligt. Så kan det bli om man efter ett tag tröttnar eller blir osäker på sina egna ord och utan att vilja eller välja det börjar man göra händelsen mer "händelserik". Det är utmärkt att du nu blivit medveten om faran med detta.
Att sätta gränser för de personer som kommer för nära är jätteviktigt. Jag tycker att du ska vänligt men bestämt säga till dem som  frågar dig: "Det här har jag berättat för dem som kommer att hjälpa mig. Tack för att du frågar men jag vill inte tala om det mer nu."
Som du själv känner riskerar du din trovärdighet om du lägger till saker som inte har hänt. Det är viktigt att den person som utsatte dig för sexuellt ofredande förstår hur fel det var och stoppas direkt (vilket jag hoppas redan skett). Men du måste hålla dig till det som faktiskt hänt. Om du tycker att du har sagt för mycket till någon är det en möjlighet att du går tillbaka till den personen och säger att du misstänker att det kan ha blivit ett missförstånd och reder ut det.
Raka vägen brukar vara den bästa vägen.