Orolig att jag inbillar mig
Hej!
Jag undrar, hur det går till när man blir diagnostiserad? Jag har mått psykiskt dåligt under ca ett eller ett halvt år. Det går i perioder från dag till dag. Ibland tror jag att jag är på väg att bli bättre men jag faller alltid tillbaka igen. Jag har försökt berätta för mina föräldrar hur jag mår men ingenting händer. Det känns som att de inte riktigt lyssnar... Jag gör test ibland och får oftast samma svar - Måttlig eller svår depression beroende på när jag testar.
Jag är också orolig att jag inbillar mig att jag mår dåligt, att jag lurar mig själv eller något liknande.. Så det skulle kännas tryggt för mig att ha en diagnos svart på vitt, om jag lider av depression eller inte. Jag vill inte heller berätta för mina vänner om det inte stämmer.
Jag vill inte berätta för mina föräldrar en gång till, för det känns helt hopplöst. Jag skulle bara göra dem ledsna och så skulle jag må ännu sämre...

BUP svarar:
Hej!
Vill börja med att säga att jag inte alls tror att du inbillar dig. Om du känner att du inte mår bra så är det så, antingen det är depression eller något annat som gör att du mår dåligt. Test på nätet är inte så tillförlitliga, jag skickar med lite information om hur man brukar göra på BUP.
Om dina föräldrar inte känns som att de riktigt lyssnar eller att de bara blir ledsna kanske du skulle börja med att prata med skolsköterska eller skolkurator. Då skulle du kunna berätta om hur du mår och få hjälp att reda i vad som kan ligga bakom. Då kan ni också prata om vad som skulle vara bästa hjälpen för dig. Och, om du skulle vilja det, så kanske den personen skulle kunna hjälpa dig att prata med dina föräldrar. Ibland lyssnar föräldrar på ett annat sätt om det är någon tredje part med, och då kanske de kan stödja dig på ett annat sätt.
Hoppas att du tycker att det här är ett möjligt förslag.