Skulle behöva en tjänstehund
hej! jag undrar om ni har kontakt med personer som har han om autism hundar och hur man kan få tag på en autism hund. jag har autism och add och en deprision och skulle behöva en tjänste hund som kan hjälpa mig med ångest och att få ha lite kul i mellan allt de jobbiga. jag och min mamma har sökt på internet om autism hundar men inte hittat något ställe där man kan få hjälp med de. mvh Clara
clara

BUP svarar:
Hej Clara!
Jag gjorde som du och sökte på internet efter information om tjänstehund när man har autism. Inte heller jag hittade särskilt mycket är jag rädd. Så tyvärr kan jag inte hjälpa dig.
Jag vet att det finns BUP-mottagningar som har hundar som arbetar just som terapi/tjänstehundar, men dessa har ju sin egen matte eller husse och som jag förstår det så vill du ha din egen, utbildade tjänstehund.
Mitt förslag till dig är att du ber din mamma undersöka om det är möjligt att få en tjänstehund via LSS (Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade).
Ni skulle också kunna höra med riksförbundet Attention som är en intresseförening för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Om du eller mamma går in och registrerar er på deras forum så kanske ni kan få tips den vägen. Min upplevelse är att de brukar vara väldigt hjälpsamma på den sajten.
Lycka till!