Mina föräldrar hånar psykisk ohälsa
Hej jag undrar om man kan söka hjälp från bup utan att föräldrarna behöver veta. För jag har jävmordstankar osv. Och jag vill ha hjälp men mina föräldrar förstår sig inte på psykisk ohälsa dem hånar det nästan till och med.
Konrad

BUP svarar:
Hej!
Bra att du väger vad du vet om hur dåligt du själv mår, mot dina föräldrars åsikter och tänker att det kan vara så att du behöver få mer hjälp för hur du mår. Självmordstankar är allvarligt och det finns bra hjälp att få. Du kan kontakta BUP på egen hand för att få hjälp. Jag bifogar lite mer information om hur vi tänker kring sekretess och föräldrar.
Du är inte ensam om att ha föräldrar som uttalar sig tveksamt eller ifrågasättande om psykisk ohälsa. Det kan föräldrar göra av en massa olika anledningar, men det viktigaste är ju att det inte håller dig borta från att få den hjälp du önskar. Tillsammans med behandlare på BUP kan du prata om hur du upplever dina föräldrars oförståelse. Om du vill kan behandlaren hjälpa till och prata med dem så att de kan få veta lite mer om hur vi jobbar, hur vi ser på psykisk ohälsa och möjligen förstå lite mer. Det som skulle vara fint är ju om de kan förstå dina behov och stötta dig i att det kan komma något bra ur att du får prata om hur du har det. Kanske kan deras inställning ändras när de får veta mer om hur det är för just dig och inte handlar om psykisk ohälsa i allmänhet. Hur delaktiga du vill att de ska vara, eller hur delaktiga de kan/vill vara är ju svårt att svara på just nu. Men ring och boka ett första samtal så tar ni det därifrån.
Om du inte känner dig bekväm med att ta kontakt själv så kan du be skolsköterska eller skolkurator om hjälp. Berätta lite om hur du mår, att du önskar mer hjälp och att det känns svårt att prata med dina föräldrar om det. Så kan du få mer direkt stöd i hur du kan göra, än vad jag kan ge.
Det finns även möjlighet att chatta anonymt på t ex Killfrågor för att få mer stöd på vägen.