Måste föräldrarna få veta allt?
Hej!
Jag har äntligen blivit bedömd med en depression och ska snart få träffa en läkare för att kolla på antidepressiva. När jag ska dit måste jag ha med mig mina föräldrar som måste få veta om ALLT jag har gått igenom. Alla mina självmordstankar och planer osv. Jag vill verkligen inte att de ska veta. Är det verkligen så att de måste vara med och få veta allt?

BUP svarar:
Hej!
Det korta svaret är förstås att du inte behöva berätta mer än du vill. Hur skulle de kunna tvinga dig att berätta mer än du önskar? Sen är det förstås en annan sak att det är bra om dina föräldrar vet så pass mycket att de kan hjälpa dig när du behöver.
Jag vet inte varför du inte vill att de skall veta. Är det pinsamt, vill du skona dem, är du rädd att bli straffad, tror du inte att de skall klara av det eller är det någon annan anledning?
Det viktiga är att de får reda på så pass mycket att de kan vara till stöd. Att doktorn vill ha med dina föräldrar är nog främst för att ta ställning till medicinering och hur man sköter den.
Med vänlig hälsning och lycka till med pratet