Känt mig väldigt nedstämd senaste tiden
Hej! Jag har precis fyllt femton men har på senaste tiden känt mig väldigt nedstämd.
Det började för kanske 2 veckor sedan, så det har inte pågått så länge. Jag har alltid haft mina dåliga dagar och det vet jag att alla har. Antingen om det beror på skolstress eller kompis problem. Men nu på den senaste tiden har den där känslan hållit sig kvar så länge och jag vet inte vad jag ska göra för att få bort den. Nervositet, depp m.m.
Jag har aldrig vart lika smart som mina kompisar men har försökt acceptera det. Försökt att tänka på mig själv och att det bara handlar om hur jag presterar och ingen annan. Men det är en annan grej nu när alla räknat ut sina meritpoäng. Jag vet att jag borde vara stolt för hur bra jag presterat och vara glad med tanke på att jag har tillräckligt med poäng för att komma in på skolan jag vill komma in på men jag är fortfarande så sjukt stressad. På senaste tiden har jag bara känt att jag aldrig blir nöjd med något. Att allt jag gör är dåligt eller medel. Samtidigt som jag ibland bara känner att skolan inte är så jävla viktig som alla säger och att jag bara stressar upp mig över fel saker. Så på så sätt växlar det verkligen fram och tillbaka.
Men förutom det har jag bara haft det så jobbigt med humöret. Många säger att det beror på hormoner och det gör det säkert men det är bara så svårt att förstå. Jag har känt mig väldigt irriterad och arg på senaste tiden och får lätt skuldkänslor och ångest för saker jag tidigare sagt till andra. Jag känner att jag mer ofta vill hem när jag är ute och gör saker och att jag också har det svårare att ta mig upp på morgonen. Jag är ofta ovanligt trött på dagarna och har på så sätt svårare att koncentrera mig.
Sedan är det bara vanlig osäkerhet på min kropp osv. (Att jag ibland inte vill äta något och ibland kan jag inte sluta).
Det är bara vådligt svårt att förklara allt jag känner just nu. Mina föräldrar hr förslagit att jag ska ta kontakt med skolkuratorn men jag är inte fullt säker då han är ny och manlig.
Min fråga till er är då om det finns något ni rekommenderar att jag ska göra..
Anonym tjejjj

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Jag tycker du förklarar väldigt bra hur du känner. Det svåra är kanske att förstå varför du känner så här just nu och vad du kan göra åt det. Jag undrar om det är en slump att du blir så missmodig just nu när du vet att du presterat bra och kommer in på den skola du vill. Kan framgången göra att du känner att kraven ökar på dig? Varför blir du så missnöjd med dig själv just nu när allt gått bra?
Att gå och prata med någon kan vara en bra hjälp att reda ut saker och ting. Men du känner dig lite osäker på om du vill ta kontakt med den nya skolkuratorn. Jag tror det är svårt att i förväg tänka ut om han kan vara en person som du kan ha hjälp av eller inte. Det bästa brukar vara att pröva några gånger. Om det då inte känns bra behöver du ju inte fortsätta. Ett annat ställe du kan få hjälp på är en ungdomsmottagning och där finns säkert kvinnliga medarbetare om det känns viktigt för dig.
Lycka till!