Allt är för jobbigt
Hej, jag är 15 år gammal och har det väldigt jobbigt. Jag blir alltid deprimerad och på dåligt humör. På morgonen kan jag vara hur glad som helst men sedan plötsligt på dagen så förendras allt alltså jag blir helt nere. Jag blir lätt irriterad på folk och vill bara vara för mig själv någonstans. Dessutom så räcker det bara att någon säger t.ex varför har du inte hängt upp jackan? Så blir jag arg direkt och börjar gråta. Sedna så brukar jag oftast tänka på att det inte finns någon som förstår mig men inte bara det utan jag tänker också på varför jag lever. Ibland har jag bara lust att ta livet av mig men när tankarna kommer om att jag ska ta livet av mig sp tänker jag direkt på vilka konsekvenser min familj kommer få det och vad mina nära och kära kommer tycka om mina föräldrar. Men jag har iallafall skärt mig flera gånger vid min handled och jag bryr mig inte jag kan göra det hur många gånger som helst.
Ibland brukar jag känna att allt är mitt fel och att jag inte ens borde existera. Men alla dessa problem kan hänga ihop med mina gamla problem. Jag hatar precis allting och orkar bara inte längre allt är för jobbig både skolan och livet. Jag orkar bara inte stå ut länge jag är rädd för mig själv om att jag kommer ta livet av mig. snälla hjälp mig
Curryn

BUP svarar:
Hej!
Du har onekligen en rätt så svår period i ditt liv. Ditt stämningsläge varierar mycket under dagen, det är ledsenhet och gråt tillsammans med irritation och ilska som du känner och de här vitt skilda känslorna är riktigt svåra att hantera.
Det helt förståeligt att det tar jättemycket energi av dig och då känner du också nedstämdhet, glädjelöshet. Följden kan bli att tankar om meningslöshet också kommer som ett brev på posten.
Du skriver nästan ingenting om din familj, om din relation till dina föräldrar, till andra vuxna i familjen eller syskon som kan finnas i din omgivning.
Du antyder att du har några "gamla problem" som du tror dina nuvarande svårigheter hänger ihop med, men vad dessa gamla problem är säger du inte. Därför kan jag bara skriva lite allmänna tankar jag får när jag läser dina rader.
Visst, kan det ha hänt saker i ditt liv som spökar och som du skulle behöva tala om med någon utomstående för att se på vilket sätt de påverkar hur du mår idag. Sedan kan det också vara så att du är inne i en så kallad utvecklingskris.
Att säga något konkret om detta som skulle gälla dig är inte möjligt eftersom jag inte vet när dina känslomässiga växlingar och grubblerier började. Men under de tidiga tonåren ser vi ofta att ungdomar hamnar i existentiella funderingar och även en hormonell omställning kan ligga i grunden för överkänslighet/humorsvängningar.
Hur länge har du hållit på med att skära dig? Vet någon i din familj om ditt självskadebeteende? Har någon sett dina ärr eller har du lyckas hålla det dolt för alla kring dig?
Jag tycker att det är hoppingivande att du har en omsorg om dina föräldrar och vet att något så hemskt som att dö för egen hand vill du inte göra mot dem.
Men kan du tänka dig att ta ett steg till och berätta för dem hur du har det och be om hjälp av dem? Det brukar väcka starka känslor hos föräldrarna när de får veta att deras barn skadar sig själv och brottas med svåra tankar och känslor. Men det kan också leda till en viss lättnad att få veta och kunna hjälpa till. Du kan kanske testa detta alternativ.
Men om du tycker att "Nej-det här med mina föräldrar går bara inte" så föreslår jag olika andra vägar.
Du kan vända dig till ungdomsmottagningen i din hemkommun.
Du kan själv ringa till BUP och berätta så som du har skrivit till oss om ditt problem och komma själv-åtminstone på ett inledande samtal.
Jag bifogar här även andra tips på nätkontakt där du kan chatta eller anonymt tala i telefon med någon som kan ge dig stöd och vidare vägledning. Skolkuratorn är kanske också en möjlighet att börja lyfta locket från allt du i nuläget bär på alldeles själv.
Du behöver inte vara ensam med alla dessa tunga tankar och svårhanterliga känslor och du kan lämna ditt självskadebeteende bakom dig med rätt stöd och behandling.