Kan inte prata med mina föräldrar
va ska man göra om man inte orkar leva mer och man kan inte prata med sina föräldrar för dom är några av dom som gör att man mår dåligt och att prata med kuratur inte hjälper
rebecca

BUP svarar:
Hej!
Ibland kan man som du uppleva att ens situation är så hopplös att man inte orkar leva mer. Nu vet jag inte något om hur du har det, utom att du inte har det bra hemma, och att det inte känns som om du kan prata med dina föräldrar.
Kan det vara så att det skulle vara en möjlighet att prata med dina föräldrar med hjälp av någon annan vuxen (släkt, vän till familjen, kurator) och att de skulle kunna förstå och hjälpa dig om de fick hjälp med det? Eller så har dina föräldrar kanske så mycket egna problem att det inte är något alternativ, då behöver du hjälp av andra vuxna.
Du har försökt prata med en kurator men det har inte känts som om det har hjälpt. Det kan ha varit för att du inte blivit förstådd eller kanske för att du inte velat /kunnat berätta riktigt hur du har det, eller för att du kanske behöver någon annan hjälp.
Om det är så att du ändå känner förtroende för den kurator du träffat så tycker jag att du ska ge hen en chans till. Berätta att era samtal inte lett till någon förändring, att du är förtvivlad, känner att du inte orkar leva och behöver hjälp att se vad du kan göra för att förändra din situation.
Om du känner att det inte är ett bra alternativ för dig så kan du börja med att rådgöra med någon på nätet.
Du kan vara anonym och kontakta BRIS eller Tjejzonen, berätta hur du har det och kunna diskutera med någon om olika vägar att ta. För det finns alltid möjligheter till förändring som det är svårt att se själv när man är ensam och ledsen.
Om du känner att det kommer över dig så mycket hopplöshetstankar att det är fara för ditt liv så kan du ringa till självmordsupplysningen och få stöd. Huvudsaken är att inte ge upp, för livet förändras hela tiden och möjligheter man inte sett finns plötsligt där.