Problem med minnet
Hej! Jag är tjugo år gammal och har problem med minnet. Jag minns inte saker jag har sagt eller saker folk har sagt till mig. Ibland kan jag säga samma (oviktiga) sak två gånger på fem minuter och inte minnas den första gången. Jag minns inte många stora händelser som jag varit med om bara för en månad sedan om någon inte påminner mig, tex så hälsade en  släkting på från ett annat land i somras men jag förnekade det tills jag fick anledningen och exakta tiden förklarad för mig. Jag minns ännu mindre under stress, tex om jag bråkar med någon eller någon är arg på mig kommer jag inte ihåg vad vi sa så fort bråket är slut. Det börjar störa min vardag och jag vet inte vad jag ska göra. De på umo säger att jag inte har depression, men jag har ångest. Jag har inte heller skadat huvudet allvarligt. Vad för anledningar kan det finnas till att jag inte minns saker? Kan jag göra något åt det?
LiteRädd

BUP svarar:
Hej!
Det problem du berättar om i ditt mejl ska tas på allvar. Jag vill inte skrämma dig - det kan finnas väldigt många olika förklaringar till att minnet sviktar.
Det är säkert bra att du får samtal på UMO. Men om du har den här typen av konkreta minnesluckor måste det undersökas också neurologiskt. Även om jag inte vet vad det är för sorts ångest du har, är jag inte säker på att ångesten i sig är en fullt tillräcklig förklaring.
Det är fullt möjligt att man inte hittar någon medicinsk orsak till ditt sviktande minne, men det måste utredas.
Jag tycker att du helst ska ringa direkt och boka tid på vårdcentralen. Efter att du har blivit undersökt och bedömd av en läkare kan det visa sig om en remiss för en fördjupad specialistbedömning blir nödvändig eller att läkaren kommer fram till något annat.
Men vänta inte längre, det är jätteviktigt att du får en sådan första utredning.