Vill bara ha tillbaka min BUP kontakt
Hej, jag är en tjej på 18 sommar som slutade med min bup kontakt för några månader sen och ända sen dess har mitt liv rasat bit för bit. Innan jag gick på bup mådde jag riktigt dåligt jämt och jag hittade aldrig någon jag riktigt klickade med som jag kunde tala med om det som var svårt. Jag provade flera olika personer på bup men ingen funkade förutom en som jag pratade med i 2 år. Jag mådde fortfarande dåligt ibland även under min bupkontakt men betydligt bättre än innan. Och nu när jag inte har henne och prata med längre känns allting jobbigt och svårt igen. Jag är diagnosernad med Add och jag har svårt för sociala sammanhang, och pågrund av detta har jag det svårt med skolan. Jag har vänner , men jag har svårt för att ta mig till skolan jämt, jag stannar ofta hemma 1-2 gånger i veckan för att jag mår dåligt och bara vill ligga i sängen och typ gömma mig för vardagen. Även fast jag stannar hemma så tar jag reda på vilka uppgifter jag missat och gör dom hemma, så jag ligger inte efter i skolan, men ändå vill min mentor att jag ska ha möte med rektorn, och det får mig att må ännu mer dåligt. Jag får ångest bara jag tänker på det för jag tycker att jag ligger bra till i skolan. Jag kämpar verkligen för att få så bra betyg jag bara kan men när dom kallar till möte så känns det som att jag inte duger.
Och jag känner bara att jag vill ha tillbaka min bup kontakt så jag kan prata med någon, men jag får ju inte det eftersom jag nu är 18 och måste gå till vuxenpsyk, men jag känner mig inte trygg där .
Jag vet verkligen inte vad jag ska göra, när jag läser på nätet lutar det åt att jag är deprimerad och jag vet inte hur man tar sig ur det.
jag känner bara att jag har så många frågor men ingen som kan ge mig svar.
18 år och behöver hjälp !

BUP svarar:
Hej!
Det är svårt när man som du hittat någon som man känner förtroende för och som man känner att det verkligen hjälpt att samtala/arbeta tillsammans med. Jag förstår att det är ett stort och plågsamt steg att söka en ny kontakt, även om du verkligen känner att du behöver träffa någon som kan hjälpa dig att reda i alla dina frågor. Kan dina föräldrar vara till stöd för dig under den här tiden?
Det kanske är så även inom vuxenpsykiatrin att du får prova dig fram, men nu vet du att det är värt det när man träffar någon som man känner "stämmer". Jag hoppas att du inte ger upp utan verkligen försöker hitta någon som du kan känna dig trygg med även om det tar tid.
Jag tänker att det inte nödvändigtvis behöver vara på grund av dåliga prestationer som din mentor vill att ni ska träffa rektor. Om du stannar hemma 1-2 gånger i veckan kanske din mentor är orolig för hur du mår och hur du har det? Det kan ju röra sig om en diskussion om vad de kan göra för dig, om du behöver mer hjälp från skolan? Det kanske finns möjlighet att anpassa skolgången mer eller att du kan få stöd från skolhälsovården etc för att kunna komma till skolan istället för att stanna hemma.
Av din beskrivning förstår jag det som att du verkligen försöker göra ditt bästa i skolan och är angelägen om att det ska gå bra. Jag tänker att det vore bra om du frågar din mentor vad ni ska prata om, både för att vara förberedd och för att kanske slippa oroa dig i onödan.
Du beskriver din situation väldigt bra, kanske kan du använda dig av din förmåga att formulera dig i skrift. Du kan skriva ner dina tankar innan mötet med rektor och även innan mötet med vuxenpsykiatrisk kontakt.
Ge inte upp, du har erfarenhet av hur mycket det kan betyda att träffa någon som man kan lita på och få hjälp av.