Mår dåligt av ett rykte
Hej!
Jag är 15 år och har massa saker jag mår dåligt över.. tex min kropp. 181cm, 61 kg.
Jag har gått igenom sjukt mycket jobbigt den senaste tiden och har skärt mig osv. Jag hatar mig själv och allt blev bara värre när min tjej dumpade mig, och det var hennes fel att hon dumpade mig. Jag vet, det låter konstigt men det var så. Det har nu gått ett rykte på skolan om att jag tvingat henne suga av mig och ha sex med mig, vilket absolut inte stämmer! Fler och fler folk får reda på ryktet och jag vill snart inte ens gå till skolan. De som vet att jag mår dåligt säger att jag ska gå till kurator men jag vill verkligen inte det. Jag har snart ingen livslust och jag vet inte var jag ska göra. Jag saknar verkligen mitt ex men jag kommer aldrig få tillbaka henne. Jag är rädd att jag kommer förlora alla vänner för de tror jag tvingat henne till dedär.
Det finns fler saker jag mår dåligt över men det kanske jag tar någon annan gång. Dethär kändes viktigast just nu.
KillMe

BUP svarar:
Hej!
Vilken knepig situation du hamnat i. Att drabbas av sorg och saknad när en relation tar slut är tungt. Du dras dessutom med ett rykte.
Ryktesspridning är inte så enkelt att rå på. Ryktesspridning kan vara en form av mobbning och kan vara mycket kränkande. Många rykten dör lika snabbt som de uppstått, andra lever vidare och ställer till mer obehag.
Ett sätt att få stopp på ett rykte kan vara att prata med ryktesspridaren och ge sin bild av vad som hänt. Vet du vem som började sprida ryktet? Du har rätt till stöd från skolan om det är så att ryktet försvårar för dig där, men det förutsätter att lärare och rektor känner till hur du har det förstås.
Att börja stanna hemma från skolan i detta läge kan försvåra för dig, även om det är lätt att sätta sig in i att du tänker så. Om du stannar hemma så missar du undervisning och får dessutom mer tid att tänka och det är inte alltid så bra. Har du vänner i skolan som du kan prata med om hur du mår-både på grund av att det tagit slut och av ryktet?
Vad vet dina föräldrar om vad som hänt? Jag vet inte hur enkelt det är att prata med dem, att ryktet handlar om sex kanske gör det knepigare. Men jag tror att det är viktigt att du känner att du har personer omkring dig som stöttar dig.
Kompisrelationer kan faktiskt bli starkare när man går igenom något jobbigt tillsammans. Du har förlorat en nära relation i och med att din tjej gjorde slut. Då kan det kännas bra att vara tillsammans med andra för att hantera det svåra. Både för att få tänka på annat och för att kunna prata och känna dig förstådd. Det kan också kännas bra att skriva ner hur du tänker och känner för att hantera saknaden och minnas det ni hade.
Att prata med någon utomstående, professionell, om hur du mår kan också vara hjälpsamt när man ska igenom något svårt. Vad är det som gör att du inte vill prata med en kurator? En bra sak med att prata med någon som har tystnadsplikt är att man får chansen att dela sin berättelse med någon som lyssnar (utan att döma) och som är van vid att stötta ungdomar i liknande situationer.
Att du ska hantera allt jobbigt på egen hand låter alltför svårt just nu. Att du tar till självdestruktiva handlingar blir ingen lösning.
Ett sätt att fortsätta bearbeta det som hänt och leta dig fram till ett sätt som blir bra för dig är att chatta på killfrågor.se. Där har du möjlighet att vara anonym.
På längre sikt tror jag att en samtalskontakt på en ungdomsmottagning kan vara mycket hjälpsam för dig.
Ta ett steg  i taget!