Vill sluta att skada mig
Hej, för ett år sedan förlora jag 4 av de som betyder allt för mig. Jag blev deprimerad och börja skada mig själv. Mitt självskadebeteende fortsätter och det blir bara djupare och större ärr. Jag vill sluta men kan inte och vågar inte be om hjälp, vad ska ja göra...
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Det är otroligt sorgligt att förlora viktiga relationer och personer i sitt liv. Märkligt nog kan sorgen vara lika stark oavsett om man förlorar dessa viktiga personer genom dödsfall eller om kontakten bryts av andra skäl. Känslan av förlusten och att ha blivit lämnad kan vara lika stark. Nedstämdheten och övergivenhetskänslan är tufft att hantera.
Tyvärr är du inte ensam om att börja skada sig själv när man har sådana starka negativa känslor. Men vi vet också att självskadebeteende inte är en utväg, inte är lösning, på någonting förutom en eventuell kortvarig lindring av ångesten. Däremot leder det till ytterligare problem och det hela blir en ond cirkel. Jag tror att du redan vet om det det eftersom du bara skär dig djupare och djupare.
Det första steget på vägen ut är det som du redan tagit - nämligen att du vill sluta med ditt självskadebeteende. Viljan och motivationen att kunna sluta är den viktigaste förutsättningen för att kunna lämna denna falska lösning på verkliga problem.
Jag vet inte vad det är som gör det så svårt för dig att söka hjälp. Om du läser de korta artiklarna och våra tidigare svar på liknande frågor (här nedanför) kommer du att se att det inte är något skamligt. Du delar detta problem med väldigt många andra ungdomar. Just för att problemet är välkänt och utbrett finns det god hjälp med effektiva behandlingsmetoder att få.
Vi brukar alltid säga att det bästa är om en ungdom kan vända sig till en förälder och be om hjälp för att ta kontakt med BUP.
Men det kan också vara så att du inte vill börja med att tala med dina föräldrar. I din ålder är det möjligt att ringa själv till BUP, fast det kan också vara ett stort steg för dig.
Du kan vända dig till ungdomsmottagningen i din hemkommun helt på egen hand. Jag bifogar också några tips för en första kontakt på nätet, där du kan chatta eller tala i telefon med någon och få mer stöd och vägledning till samtalshjälp på en mottagning.
Glöm inte: det är jättesvårt att lämna ett självskadebeteende enbart av egen kraft.
De allra flesta behöver hjälp av en utomstående som är kunnig på området. Försök att samla mod och söka den hjälp som finns, du kommer inte att ångra det.