Får ångest över precis allt
Jag har mått oerhört dåligt under det senaste året , jag har hela livet varit nedtryckt ... Men nu sitter det fast , jag har hållt på med maten och massa skit . I vintras svalt jag mig själv och det gick så pass långt att de kontaktade mina föräldrar på skolan . Jag skulle till er då , men vägrade . Jag tänker på mat hela tiden , vad jag får äta och inte . Hur mycket och får ångest av att vara mätt . Liksom jag har gjort något fel om jag inte är hungrig ! Jag använder mig av laxerande medel och spyr , tränar hela tiden för att kompensera för det jag äter . Jag skäms verkligen så mycket över min hetsätning. Jag undviker att äta när människor kollar på . Jag kan inte göra något jag vill längre , det förstör mitt liv . Jag tackar nej till saker för att jag är rädd att bli tjock .
Jag klarar inte av skolan längre , får rest på alla uppgifter och mår skit . Jag kan inte göra något & även fast mina förändrar nu vet hur jag känner eftersom jag fått hjälp att berätta för dem så tror jag inte dem fattar .
Mitt självskadebeteende blir värre och jag hatar mig sjölv för det , vet att jag alltid kommer ha kvar ärren på benen och armarna . Det känns aldrig som jag kommer få bli fri igen , aldrig få andas & Aldrig kunna följa med vännerna och käka en glass utan att tänka på hur jag ska kompensera för den . Dem vill inte ens umgås med mig längre , alla undviker mig . Jag hatar mig själv och det känns som att oavsett hur jag gör så kommer jag alltid få lida sv det här . Det finns inget hopp och jag känner mig så ensam och värdelös . För inget blir någonsin rätt !
Detta har förstör mitt liv & jag lever inte längre . För allt handlar om kalorier , vikt osv . Samtidigt är jag inte underviktig så människor bryr sig inte och tar en inte på allvar . Jag har en vän som äter massor men är pinnsmal , alltså verkligen sjukligt smal , alla kollar på dem och frågar om den äter ?
Jag kan inte göra något längre för jag får ångest över precis allt !!!! Jag hatar mat & jag hatar kalorier . Vad är det för fel på mig ? Och varför är inte något kul längre? Varför har detta tagit över hela mig ? Vad lider jag ? Eller är det bara jag ?
Ingen bryr sig om mig och jag vill bara känna mig älskad , jag återgår till killen som tar sönder mig och behandlat mig som skit . För jag vill bara tro att han älskar mig , eller tro att jag vet hur det känns . men jag tar ju bara sönder mig själv ?
Förlåt för ett rörigt mail , men jag vill bara bort härifrån ...
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Jag förstår att du mår mycket dåligt och gjort det länge. Det är  bra att du fått hjälp så du kan prata med och berätta för dina föräldrar hur du har det. Du beskriver bl.a allvarliga ätstörningar och självskadeproblem. Jag tror du behöver ordentlig hjälp. Du skriver att du var på väg till BUP i vintras men vägrade. Vad hindrade dig då och vad hindrar dig nu?
Du skriver att ingen bryr sig om dig men du skriver till oss och det betyder, tror jag, att du fortfarande bryr dig om dig själv. För du hatar dig själv och skäms och det är känslor som ibland kan hindra att söka och ta emot hjälp. Men du skriver också att människor inte bryr sig och tar dig på allvar. Det kommer man att göra om du söker hjälp på BUP vilket jag absolut tycker du ska göra.
Du undrar vad det är för fel på dig och varför du får ångest över precis allt och varför detta har tagit över ditt liv. Det är bra frågor och söker du hjälp kommer du få svar på sådana frågor. Både ätstörningar och självskadebeteende har sig egen logik och du kan bli förändrad på sätt du aldrig själv önskat från början. Du tror du har kontroll men det har du inte.
Du skriver om din kille som behandlar dig som skit. Försök att behandla dig själv bättre!