Allt känns overkligt
Jag är en tjej på 15 år som haft problem med depression och ångest i några år. Jag har en kontakt på bup och dem vet allt om min situation. Fast i flera år nu har jag varit fast i en sorts svacka som jag inte kan ta mig ur där allt känns overkligt. När jag ser mig i spegeln så känner jag inte igen mig själv och när jag ser ned på mina händer ser allt bara konstigt ut. Det känns inte som om jag existerar och det är värre i vissa perioder. Då känns det som om jag håller på att bli galen och då inbillar jag mig saker, synvillor och konspirations teorier fyller min hjärna. Detta gör mig ständigt trött och ibland känns det som att jag inte orkar mer. Jag har inte berättat detta för mina vänner eller för min familj, mestadels för att jag och min familj inte står varandra särskilt nära och för att jag bara känner mig löjlig. Vad kan den här känslan av overklighet bero på?
Anonym

BUP svarar:
Hej
Det är svårt att bara utifrån ditt brev att säga så mycket om vad känslan av overklighet kan bero på just i ditt fall. Du har säger du problem med ångest. Ångest och stark stress kan vara en orsak. Det kan också vara en orsak till att du som du säger inbillar dig saker.
Har du talat med din kontakt på BUP om hur du känner?  Eller har du inte riktigt vågat? Men för att förstå mer om varför det blir så här just för dig behöver du tala med din BUP-kontakt som känner dig väl.
Tveka inte!