Känner aldrig att jag duger
Hej jag är en tjej på 15 år och de senaste året har varit ett jobbigt år då jag kännt mej deprimerad och under vissa perioder slutat äta och det jag ätit har jag sedan gått och spytt upp. Jag har prestations ångest och känner att jag aldrig duger och att folk bli besviken på mej. Jag är också en sån som slutar bry sej om sitt eget mående bara jag ser till att dom i min omgivning mår bra. Har haft självmordstankar av och till men det är ingen som vet om mitt mående pga att jag inte visar mej ledsen eller nere. För enligt mej själv känns de bätte att ju färre som vet ju färre är det som lider av det. Har du nått tips på hur jag kan "förbättra" mej?

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Jag tänker på att du beskriver dig själv som en person som inte bryr dig så mycket om dig själv utan mer på hur andra mår och du visar dig inte ledsen och nere. Det kan vara bra egenskaper i vissa situationer. Men om du alltid är så blir du kanske också väldigt ensam med din prestationsångest och dina tankar om att du inte duger och att folk blir besvikna på dig? Jag tror det skulle bli lättare för dig om du kunde visa andra att du ibland är ledsen och nere. Men det är antagligen inte så lätt? Kanske tror du  att andra blir mer besvikna på dig? Eller kanske känner du att du duger mindre om du visar att du har problem och kanske skulle behöva någon hjälp av andra?
Men du skriver hit för att få hjälp och det tycker jag är ett bra tecken! Mitt bästa tips till dig är nog att jag tror det skulle vara bra för dig du kunde fortsätta berätta för andra hur du mår och pröva ta emot hjälp. Ett sätt kunde vara att chatta anonymt på Tjejzonen ett annat att ta kontakt med skolsyster eller din skolkurator . Ett annat tips är att jag tycker du ska på något sätt försöka bry dig om dig själv mer. Att bry sig om hur andra mår är bra men det ska inte behöva stå i motsatsförhållande till hur du själv mår. Andra mår inte sämre av att du försöker må bra själv. Jag tycker att du ska försöka rikta din goda uppmärksamhet och omtänksamhet också mot dig själv. Om andra är värda det måste också du vara det! Eller hur?
Ta hand om dig!