Ångest, men vet inte varför
Hej! Jag har sådan ångest men jag vet inte över vad.....jag känner mig helt tom inom mig och det känns som att vad jag än gör blir det bara fel. Så min fråga är kan man ha ångest över att man inte vet vad det beror på och känner sig bara tom? För att jag har aldrig haft det sådär jätte bra i skolan tex: trivs jag i min klass men när vi ska ha idrott då får jag jätte mycket ångest och kroppen skakar......så vad är det jag har ångest över? Men det känns som att det är inte det ända jag har ångest över men jag vet inte vad det är så kan ni försöka komma på vad det är jag kan ha ångest över..........MVH en tjej som inte vet själv vem hon är
En tjej som inte vet själv vem hon är

BUP svarar:
Hej
Det är tyvärr för svårt att kunna förstå din känsla bara utifrån ett brev. För att göra det behöver du tala med någon kanske inte bara en utan flera gånger.
Du undrar om man kan ha ångest över att man inte vet varför man har ångest. Ja om man har en känsla av stark oro eller ångest kan man förstås bli ännu mer orolig över att man känner så och inte förstår varför. Men det säger ingenting om varför oron fanns där från början.
Du säger att det inte är jättebra i skolan. Det kan förstås påverka dig och ge en känsla av ångest. Du skriver inte vad som inte är bra i skolan, om det har att göra med kamratrelationer eller med skolarbetet.
Du säger att du känner dig tom och att det känns som allt du gör blir fel. Det låter som du känner dig ensam och osäker men det är bara en gissning.
Just detta att det är svårt att hitta ord för vad du känner, som kan hjälpa dig att förstå din känsla är ett viktigt skäl till att försöka tala med någon utomstående, kanske en skolkurator eller skolpsykolog.
Försök. Var inte rädd.