Lider jag av depression?
Jag gråter jätte ofta och har typ slutat äta mer eller mindre, har typ inga vänner jag kan prata med, och när jag gråter så börjar jag gråta utan anledning, vad beror det på? Lider jag av depression?, för jag gjorde ett test om det och mitt svar blev att jag lider av en depression.
Nyfiken Anonym

BUP svarar:
Hej!
Det kan finnas så många olika skäl till att man är ledsen. Det går inte att lita på tester på nätet, de är inte tillförlitliga. Det hör också ofta ihop att man inte har någon aptit när man är ledsen och att, man som du, har nära till tårar. Att inte äta kan i sin tur också göra att man blir ledsen och orkeslös. Hur det än är så är det tydligt att du verkligen har det tufft just nu.
Du skulle behöva prata med någon om hur du har det, någon som kan hjälpa dig att förstå mer om varför du är ledsen och hur du kan komma ur det.
Jag tycker att du ska börja med att gå till skolsköterska eller kurator på den skola du går i. Tillsammans skulle ni kunna prata om hur du har det och vad som kan vara till bäst hjälp för dig.
Du skriver inte någonting om din familj eller hur du har det hemma. Är det någon hemma som vet hur du mår? Skulle du kunna berätta för dina föräldrar?  Ibland kan föräldrar vara till stor hjälp om de förstår hur deras barn mår. Men, jag känner ju inte dina föräldrar och om du inte berättat så kanske du har dina skäl som gör att du inte vill anförtro dig åt dem.
Du ska veta att det är många som, liksom du, ibland har svårt att finna vänner som man känner att man kan lita på och verkligen prata med. Det kan drabba vem som helst och se olika ut under olika perioder i livet.
Det är också så att det kan vara ännu svårare att få kontakt just när man själv är ledsen. En del beskriver att de inte tycker de har något att säga och att det bara blir fel när de försöker. När man mår dåligt är det lätt att hamna i sådana negativa cirklar, men de går att bryta. Det brukar gå lättare när man väl börjat prata med någon.
Kanske att du skulle vara hjälpt av att börja med att chatta med andra på nätet? Det finns till exempel Tjejzonen där du kan vara anonym och chatta med andra.
Hoppas att något av de här förslagen känns möjligt för dig. Ge inte upp.