Rädd att mamma ska få dåligt samvete
Hej! Jag är 13 år och har länge känt att jag kanske har depression. Jag vill verkligen få hjälp, och prata med mina föräldrar om det, men jag är rädd att mamma ska få dåligt samvete. Hur ska jag göra?
Boi

BUP svarar:
Hej!
Att känna sig deppig länge är tufft, så att ta mer hjälp låter klokt. Och att du vill prata med dina föräldrar är bra.
Många skriver till oss med osäkerhet om hur föräldrar ska reagera när man berättar att man mår dåligt. Många unga är rädda att föräldrar ska känna skuld och kan vilja skydda sina föräldrar från det. Det kan ju vara omsorgsfullt tänkt, men problemet är ju att man fortsätter vara ensam och att må dåligt.
Att prata med föräldrar blir därför ett viktigt steg på vägen till att få mer hjälp. Dina föräldrar behöver få veta hur du mår så att de kan hjälpa dig.
Du kan välja om du vill prata med båda dina föräldrar samtidigt, eller om du vill välja att prata med en av dem först. Ibland kan det kännas skönt att skriva ner det man vill säga. Då kan man antingen ha det som stöd när man pratar, eller ge det till föräldern att läsa. Det kan vara skönt att välja ett tillfälle när det inte känns så stressigt, när föräldern inte är på väg någonstans eller så.
Många tycker också att det kan kännas enklare att prata när man sitter i bilen eller är ute på en promenad. En del skickar ett sms där man berättar att det finns något som man vill prata om som känns svårt, så att föräldern vet och kan stötta så att samtalet sen blir av.
Ibland kan det kännas så svårt att prata med föräldrarna att man kanske behöver ta hjälp med det. Då kan ett bra sätt vara att prata med skolsköterskan eller skolkuratorn om hur man mår och att det känns svårt att prata med föräldrarna. Då kan man komma överens om hur man kan göra det. Vi som jobbar med barn och unga är vana vid att lyssna på barn och prata med föräldrar.
Om man börjar en behandlingskontakt på BUP eller hos en psykolog eller kurator, till exempel på vårdcentralen, så får även föräldrar hjälp och stöd i hur de kan göra när deras barn mår dåligt. Det brukar kännas bra för både barn och föräldrar.
Gör det inte för komplicerat för dig, du vet att du vill prata, du låter redo att göra det!