Känner mig förvirrad
Hej!
Jag är en fjortonårig tjej som har skrivit hit några gånger tidigare. Jag slutade att gå till bup för ett par månader sedan då jag skulle byta behandlare men har tyvärr inte fått någon tid på över ett halvår. Jag blev inte direkt diagnoserad med depression, men behandlaren där berättade att jag hade en depression osv. Efter jag slutade gå hos bup har jag mått okej. Inte direkt jättebra, men inte så dåligt som förut.
Men jag har ett problem kan man säga. Jag vet att det är något konstigt eller inte "normalt" med mig. Och jag har tittat runt på internet och tror att jag kanske kan va bipolär? Jag har ingen aning faktiskt, men symptomen stämmer in ganska mycket på mig & jag har gjort ett test där jag kan vara bipolär 1. Jag kan vakna en morgon och vara jättetrött under en tid och vara så hela dagen. Andra dagen kan jag vara hur glad, överaktiv och hoppa runt, skratta, skrika och hålla på. Andra dagar vill jag inte prata med någon, är trött och är bara på mitt rum. Kastar saker runt mig när jag blir arg över minsta lilla grej eller som när mina föräldrar pratar om skolan, att jag ska städa mitt rum, hämta något, göra något så blir jag verkligen jättearg på bara någon sekund och jag vet inte varför. Jag vet inte om det kan bero på depressionen eller någonting annat. Jag känner mig bara så förvirrad. Jag började äntligen må bra och så händer det här. Jag tror inte mina föräldrar fattar heller, dem tror bara jag är arg och trött. Vill bara veta varför jag beter mig såhär. Jag kan vara jätte kreativ en stund med mitt skrivande då jag älskar att skriva och det flyger ut tusen idéer, meningar, handlingar osv. Och sen en stund senare eller dagen efter, hatar jag vad jag skrivit, har ingen motivation eller kreativitet alls och tar sönder/raderar det jag skrivit och gjort.
Vet inte när jag kommer få en tid hos bup då jag verkligen vill prata om någon om det här. Jag har/ska byta grupp från "akut" teamet tror jag mot ett annat. Och jag vet inte om det är värt att ta upp då? Vad tror ni om mina symptom, är det tecken på depression, bipolär osv?
J!

BUP svarar:
Hej!
Det är bra att skriva till oss och fråga om man känner sig så förvirrad som du gör. Speciellt om man också undrar vad man kan eller ska ta upp hos sin behandlare på BUP.
Först vill jag säga att det inte är rimligt att behöva vänta ett halvår i ovisshet på när man kan få komma till BUP - om ni har kommit överens om att du kommer att fortsätta på mottagningen hos en annan behandlare.
Men det förekommer tyvärr att det blir fel i kommunikationen, att man missförstått något och liknande. Därför är det viktigt att ni/du ringer till mottagningen. Dels kan ni fråga hur det ser ut med planeringen för dig hos en annan behandlare, dels säga att du inte mår bra. Det är viktigt att säga att efter en period när du mådde bättre är det nu återigen svårt för dig.
Din andra fråga är om du ska ta upp dina växlingar i humöret och energin när du väl kommit till samtal. Mitt svar är att du absolut ska göra det. Man kan inte få hjälp med någonting som behandlaren inte känner till. Alltså - det är inte bara värt att berätta om utan det är en nödvändighet för att kunna få effektiv hjälp.
Din tredje fråga gäller diagnoserna bipolär och depression. Om du eventuellt tittar på våra tidigare svar kan du läsa det som jag säger nu: symtomen i sig betyder inte att man har en viss diagnos även om man känner igen sig i uppräkningen av symtomen. På denna punkt kan nätet vara helt vilseledande. Bakom samma symtom kan finnas vitt skilda förklaringar som bara kan klargöras i personliga samtal.
Nätet som diagnosmetod är inte pålitligt. Dina humörsvängningar kan ha olika orsaker; just för att förstå dessa behöver du träffa en behandlare på BUP.
Berätta allt som du upplever och tillsammans med din behandlare kan ni väga in alla väsentliga omständigheter i ditt liv och hur du mår för att komma fram till en så kallad diagnostisk bedömning.
Vänta inte längre, ring snarast möjligt så att man skingrar din förvirring.