Allt i mitt liv fuckar upp sig
Jag har väldigt mycket ångest och känner mig deprimerad, alltså deprimerad på riktigt. jag har för lite positivt i mitt liv (så som jag känner) och ser inte nån mening med att leva. Allt i mitt liv fuckar upp sig, och jag har otroligt mycket ångest som jag inte kan hantera. Vill gärna prata ut med någon och få hjälp om hur jag ska göra, känner att jag måste göra det så fort som möjligt- vill få kontroll på mitt liv igen. Har väldigt mycket självmordstankar osv. Gjorde även flera test på borderline, och alla visar att jag har det. Finns det något som karaktäriserar borderline bland tonåringar, och kan man komma till bup och prata om det? Vill gärna få hjälp, känner behöver det!
aly

BUP svarar:
Hej!
Du gör helt rätt i att tänka att du ska ta hjälp när du mår så dåligt som du beskriver. När allt känns tungt är det svårt att hitta lösningarna på egen hand.
Du ska ta kontakt med den BUP-mottagning du tillhör. Jag bifogar information om hur du själv eller med hjälp av dina föräldrar tar kontakt med BUP. Så får du komma till ett första besök där ni kan prata om hur du mår och vad som vore bra för dig. Berätta precis som du gjort i ditt mejl hit.
Tester på nätet kan aldrig ge en heltäckande bedömning. De är inte tillförlitliga. En diagnostisk bedömning kräver mycket kunskap om personen i fråga och om en rad omständigheter omkring, vilket man väger in i bedömningen.
Rent konkret när det gäller just borderlinediagnos, så är man försiktig med att ställa en sådan diagnos på ungdomar. Bland annat för att humörsvängningar eller emotionell instabilitet som är en del av diagnosen också kan vara en del av tonårsutvecklingen och inte innebära fortsatta svårigheter över tid.
Det viktiga är att du får komma till en behandlare som kan göra en bedömning. Berätta att du fundera över borderline och beskriv vad det är du känt igen när du gjort testerna på nätet. Utifrån det kan ni prata om hur fortsättningen kan se ut, för hjälp behöver du ju oavsett eftersom du mår så dåligt just nu.
Att komma igång i behandling på BUP brukar ofta innebära viss väntan. Jag skickar med information om ångesthantering och vad som är viktigt att tänka på när man har självmordstankar. Läs igenom informationen, gärna tillsammans med någon närstående.
Det är viktigt att du känner till att det finns saker att prova nu när du mår så här dåligt. Det finns mycket bra hjälp att få!