Deprimerad
Hej!
Jag är en tjej på femton år som är deprimerad. Jag går just nu hos BUP och har en psykolog osv. Det jobbiga med min depression är att den kommer och går hela tiden. Jag går in i perioder kan man säga. En period där jag är deprimerad kan vara i några veckor till några månader. Och då blir jag verkligen djupt deprimerad med självmordstankar osv. Sedan kan jag bli som vanligt och inte märka så stor skillnad. Men efter ett tag går jag in i en jätteglad period där jag knappt behöver sova, tränar hela tiden, blir översocial och känner mig extremt kreativ. Så har jag hållit på sedan jag var runt 8 år, att jag går in i perioder. Men det har blivit mycket värre nu dem senaste åren. Jag undrar om det kan bero på bipolär skjukdom eller något annat? Jag har också många gånger trott att jag kanske har ADHD också då jag har många symptom för det. Jag har alltid överskotts energi och det har jag haft hela mitt liv, jag har alltid varit sån. Jag undrar hur det skulle vara att ha en depression när man har ADHD? Kan det vara så att kroppen och hjärnan "tar igen" för att man har varit så nere och inte haft någon energi, därför blir jag sådär jätteglad.
Jag undrar också hur jag ska ta upp detta med min psykolog på ett smidigt sätt. Jag har redan sagt att jag misstänker att jag var ADHD men vi har inte pratat så mycket mer om det.
Anonym

BUP svarar:
Hej Anonym
Du känner av starka svängningar i ditt känsloliv och undrar varför. Om det kanske kan vara bipolaritet eller ADHD.
Det är svårt att svara på din fråga så här genom bara ett brev. För att ställa en diagnos måste flera  kriterier för den vara uppfyllda och dessutom i tillräckligt hög grad. Man kan alltså känna igen sig om man läser om en diagnos på nätet men de svårigheter man har kanske ändå inte finns i en sådan omfattning att man skulle få diagnosen vid en utredning.
Hur det är i ditt fall är alltså inte möjligt att svara på enbart utifrån ditt brev. Du har en kontakt på BUP och undrar hur du på ett smidigt sätt ska kunna ta upp frågan där.
Du behöver inte tänka på att vara smidig. Frågan är inte konstig på något sätt och psykologen bör kunna svara dig på hur hen bedömer dina svårigheter. Det är med psykologen som känner dig som det är bäst diskutera detta.
Lycka till!