Avundsjuk i tidigare relationer
hej! Har problem då jag har varit väldigt avundsjuk i tidigare relationer och känner att jag letar problem i min relation nu. Jag gör alltså små problem till stora och vet inte varför. Ex, kan jag bli ledsen bara över att han säger att han har bestämt att träffa sina vänner när jag frågar om vi ska ses? För då känns det som om han inte vill träffa mig eller att hans vänner går före osv. Och jag vet ju att så är inte fallet. Men jag kan inte få bort tankarna.
Jag vill sluta och kunna leva ett bekymmersfritt liv med min partner som får ta mycket skit då jag klagar på mycket han gör som egentligen inte är något problem. Och allt slutar alltid med att jag blir ledsen och han irriterad. Vi har ett super fint förhållande annars.
Elle

BUP svarar:
Hej Elle.
Jag tycker att du verkar vara klarsynt i analysen men det verkar inte hjälpa dig i vardagen. Till att börja med, har du pratat med din kille om din svartsjuka? Och då menar jag pratat med honom om den i ett lugnt läge, inte när den blommar ut och visar sig. Då verkar det mest leda till gräl och konflikter.
Beskriv och berätta vad det är du är rädd för.  Risken är annars att svartsjukan sliter ut ert förhållande, att någon av er tröttnar. Om ni kan prata om det som de rädslofantasier de verkar vara, kanske det till och med går att prata lugnt om det (kanske till och med går att skratta åt det), när rädslan kommer. För jag antar att det i ditt fall är en rädsla. Kanske en rädsla för att bli övergiven, ensam eller lurad och bedragen.
Det finns ett talesätt som säger att om man sätter ljus på trollen spricker de. Kanske ditt svartsjuketroll spricker om ni pratar om det. Kanske att du till och med kan lära dig att njuta av en ensam kväll när din kille är ute med sina kompisar.
Lycka till