Jag mår inte bra av att gå till skolan
hej! jag har ett problem.. jag mår inte bra av att gå till skolan. och jag orkar inte gå upp ur sängen på morgonen, folk säger att jag bara är morgontrött, med det här är en annan känsla. En känsla som inte går att beskriva. en känsla av rädsla och sorg, har haft mycket problem med skolan förut. jag gråter varje dag för jag tycker det är så jobbigt, mår verkligen inte bra när jag går till skolan. jag skolkar ofta hela dagar för jag inte kan gå upp ur sängen. Hjälp, vad ska jag göra? jag vill bara att det ska bli bra.
anonym

BUP svarar:
Hej!
Vad jobbigt du verkar ha det! Du säger att du inte mår bra av att gå till skolan och du orkar inte gå upp ur sängen på morgonen. Men det låter inte som du mår bra när du är hemma heller. Du skriver att du gråter varje dag för du tycker det är så jobbigt. Du skriver att du ofta skolkar hela dagar för att du inte kommer ur sängen. Du låter allvarligt nedstämd och uppgiven.
Jag tycker du ska prata med dina föräldrar så att ni kan ta kontakt med BUP så du får någon att prata med om hur du mår. Jag tycker också att du ska prata med dina föräldrar om hur du har det i skolan och att ni tar kontakt med skolkurator eller rektor och börjar prata om hur det ska kunna bli bättre för dig.
Det är två ganska olika saker. Dels att få någon att prata med hur du mår och dels att du får hjälp i och av skolan till en bättre skolsituation för dig. Jag vet inte om du kan göra detta ensam men du måste hjälpa dina föräldrar att förstå hur dåligt du mår om de nu tror att du är morgontrött bara. Kanske behöver du mer stöd och hjälp? Då kan du ringa Bris tel 116 111  eller chatta anonymt med Tjejzonen.
Lycka till!