Kan helt enkelt inte koncentra mig
Har jag någon diagnos? Hur vet jag att jag har det och när är det värt att göra ett test? Jag upplever att jag har mycket starkare känslor än andra. Jag blir super lätt arg och irriterad, jag kan bli så arg att jag bara vill slå sönder något typ sparka sönder en vägg. Jag tränar 18h i veckan och är mycket aktiv. Har ofta mycket energi men ibland kan jag också bara ligga i sängen utan att göra någonting i några timmar, kan däremot märka att jag ligger och spänner och slappnar av i rumpan och skakar på fötterna ibland. I skolan har jag svårt att koncentrera mig, det dyker ofta upp andra tankar i huvudet och sen hamnar jag efter och tänker att jag ska göra allt hemma sen. Men jag skjuter ofta upp det och gör det dagen innan det ska vara inlämnat. Då blir jag riktigt arg på mig själv så arg att jag vill gråta och fattar inte varför jag inte bara kunde ha gjort det på lektionen som alla andra. Men ibland går det hur bra som helst med koncentrationen och jag hänger med på genomgångar osv. Men uppsatser slutar alltid med att jag får göra klart hemma. Jag är också den som aldrig hinner klart med proven och det är jobbigt. Jag känner mig annorlunda som människa. Jag har inga gränser ibland. Jag är en öppen människa och pratar mycket men kan känna mig så extremt jobbig. Om det är något jag vill så gör jag det. Annars blir jag otålig och ängslig. Jag har inga gränser ibland, jag fattar inte när man blir för på en människa. Jag känner också att jag har så mycket starkare känslor än alla andra. När jag blir glad så är jag tusen gånger gladare än alla andra. När jag är arg så är jag så arg att jag kokar. När jag är ledsen så är jag extremt ledsen. Jag vet inte om det här är något alla känner eller om jag kanske har någon diagnos? Väldigt tacksam för svar.
Diagnos eller inte?

BUP svarar:
Hej!
Det låter som om du har det besvärligt. Mitt svar blir väldigt kort. Be din mamma eller pappa prata med skolhälsovården (skolsyster, kurator, skolläkare) om problemet. Om det är något som skall utredas vidare är det bra att börja där. En elevvårdskonferens kan också vara ett alternativ om problemet framförallt är ett skolproblem och man behöver hitta sätt att hjälpa dig för att skolan skall fungera bättre.
Du skriver att du inte vågar be om hjälp. Jag önskar verkligen att du vågade det. tro mig, det går absolut att få hjälp med det som tycks vara så kämpigt för dig.
Lycka till!