Tror att jag är deprimerad
Hej! Jag är 15 år och jag mår verkligen inte bra. Jag tror jag är deprimerad, jag tog ett test på nätet och det stod att jag hade svår deprition. Jag vet att sådana test inte alltid stämmer men jag antar att jag har någonting iallafall. När jag gick i 6:an började jag bli lite "nerstämd" och jag fick ibland ångestattacker. Det var inget allvarligt då och är väll inte nu heller men det händer lite oftare. För ett år sedan började allt bli värre. Jag var och är nerstämd ofta, jag har jätte svårt koncentrera mig (det går faktiskt inte alls för det mästa). Jag har sämre aptit, jag har inte mycket energi, jag är nästan alltid trött. Nu på senare tid har det hänt en del saker mellan mig och mina kompisar och jag har varit jätte ledsen. Och dessutom har min mamma fått cancer (ca. Ett halvår sedan) och det känns som om allt suger. Jag blir irriterad och arg hur lätt som hälst, över minsta lilla sak. Jag gråter ofta och jag har ingen att prata med. Jag orkar inte med skolan mer, alltså det går verkligen inte. Jag orkar inte gå upp på morgonen, det är jätte svårt och jag kan inte kocentrera mig i skolan. Jag låtsas vara sjuk typ 2 ggr i veckan bara så att jag slipper gå till skolan. Jag vill inte hålla på så men jag är jätte rädd för att prata med mina föräldrar. Min storasyster har redan deprition och det känns som om de kommer tycka att jag är misslyckad eller att de inte kommer orka med mig också.
Tror du att jag har deprition? Vad ska jag då göra? Vem ska jag prata med? Behöver jag ta medicin?
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Jag kan inte svara på om du har en depression eller behöver medicin, det behöver man träffas och prata om mer för att avgöra. Men, du är ledsen och orkeslös och lättirriterad och det är verkligen anledning nog för att söka hjälp. Du beskriver också en svår livssituation med mammas sjukdom, kompisproblem och skolproblem som sammanlagt gör att jag förstår att det blir tungt att klara av vardagen.
Du skriver att du är rädd för att prata med dina föräldrar för att de inte ska orka med ifall även du är deprimerad, och kanske tycka att du är misslyckad. Jag vet inte hur dina föräldrar har reagerat på din systers depression. Känns det som att de tycker att hon är misslyckad?
Varför jag frågar är för att det ibland blir så i familjer att man får olika roller. Att det förväntas olika saker av syskon, både egna förväntningar och av andra familjemedlemmar. Är det något sådant du känner, att du inte får ha några problem för att det är andra i familjen som redan har det? Att det är din plikt att vara stabil och "lyckad" och inte behöva något/någon för egen del?
Eller finns det en förväntan på alla i familjen att man ska vara stark och klara sig själv och att det är ett misslyckande att behöva hjälp? Kan det ha lett till att att ni nu när flera i familjen har det tungt, har svårt att stötta och prata med varandra? Är det så att ingen riktigt vet hur man gör så att alla försöker ta hand om sig själva och ingen riktigt vet hur man ska göra för att börja öppna sig för någon annan, även om man skulle vilja?
Det här är lite exempel på sådant jag tänker att du skulle behöva prata med någon om. Så småningom kanske hela familjen skulle kunna få hjälp så att ni kan prata med och stödja varandra mer.
Det finns flera vägar att gå, du kan till exempel börja med att vända dig till skolsköterska eller skolkurator, de kan sedan hjälpa dig vidare.
Du kan vända dig till närmaste BUP mottagning eller  ungdomsmottagning. Du kan komma till BUP för ett första besök på egen hand, men sedan behöver föräldrarna oftast känna till kontakten med oss, och delta ibland.
Det finns möjligheter att chatta med andra, till exempel på tjejzonen. Där kan man också eventuellt få en "storasyster" som man kan ha kontakt med i upp till ett år.
Du har börjat sträcka ut en hand genom att skriva till oss. Det är bra gjort och jag tror absolut att du kan träffa någon som kan hjälpa och stötta dig på vägen.
Ta hand om dig.