Han frågar varje dag om behåbilder
Hej. Jag skriver endel med en kille som gått i min klass ( har börjat gymnasiet nu) och han har sagt att han är kär i mig och vill göra saker. Han frågar också varje dag om bh-bilder. Egentligen vill hag inte skicka men han tjatar och skriver att han inte ska sprida och inte fråga mer osv. Så nu funderar jag på att skicka fast det inte känns rätt, hur ska jag göra? Snälla hjälp! Jag är 16 år förresten.
snällahjälp

BUP svarar:
Hej!
Det är inte svårt att förstå den osäkerhet du hamnar i när han dagligen stöter på och ber dig skicka bilder samtidigt som du inte vill det. Att du inte vill skicka bilder, men att hans upprepade övertalningsförsök håller på och bryter ner dig. Att du skriver och berättar om vad du hamnat i är ett smart sätt att behålla ditt tänk och inte göra något du egentligen inte vill. Många tjejer hamnar i den situation du är i och det går att läsa mer om i både den information jag bifogar samt på ungdomsmottagningens sida och på safeselfie.se bland annat. Gå in och läs mer om hur andra berättar, vilka riskerna är och hur man kan göra för att ens gränser ska respekteras.
För han går faktiskt emot din vilja när han, trots att du inte vill, fortsätter att försöka övertala dig. Att skicka bilder är förenat med risker. Många har råkat illa ut. Men egentligen oavsett vad frågan skulle gälla, så reagerar jag på att han inte respekterar ditt svar. Det låter som att du blir rädd för att han inte ska vilja ha mer kontakt med dig om du inte skickar de avklädda bilderna. Är det så?
Det blir lätt så att vi går med på saker av rädsla att förlora någon, att vi gör avkall på oss själva för att tillfredsställa någon annan. Det ställer till det för oss och urholkar vår självkänsla.
Om vi vänder på det och funderar över varför en bild så viktig för honom. Vad ska han ha den till? Risken finns att du tappar kontroll över något som du har all rätt att ha kontroll över, att din integritet läggs i någon annans händer. Att inte vilja det är inte alls konstigt.
Att du får chansen att känna efter var dina gränser går och att de respekteras av honom är jätteviktigt och tvärt om.
Du har all rätt att lyssna på vad du själv vill och att säga nej. Om han inte respekterar det så har han svårt att förstå vilken utsatt situation han försätter dig i. Om ett nej skulle leda till att han inte vill fortsätta höras med dig, så tror jag att det är bättre att du väntar tills du får chansen att träffa någon annan som direkt lyssnar till dig.