Diagnosen stämmer inte
Hej,
Jag är en 15 tjej som är lite upprörd och stressad över något. För ungefär ett halv år sedan fick jag diagnosen Asperger vilket jag redan från första dagen inte känner igen mig ett dugg i. Jag har berättat för både min psykolog och mina föräldrar hur jag verkligen inte känner igen mig i något av det som sägs om diagnosen.
Jag har äntligen hittat det problem jag har eftersom jag såg en annan som hade samma problem. Det heter tydligen ''depersonalisation''? Jag har under perioder haft ögonblick där jag inte känns riktig, som att mina tankar är närvarande fast min kropp är helt borta. Det jag ser och hör känns som en film men min egen röst känns inte som jag. Det kan orsakas av stark ångest tydligen, vilket jag också har och har haft i flera år.
Det BUP kom fram till var att det självklart måste förklaras av att jag är känslig för ljud och ljus. Jag kan starkt säga att jag inte har problem med ljud och ljus. Jag har inga specialintressen heller.
Lite blyg är jag ändå men jag förstår folks känslor och har inga problem med att veta hur man ska starta eller fortsätta konversationer.
Det som känns värst är hur alla vägrar lyssna på vad jag faktist tycker och känner kring detta. Mina föräldrar får för sig att jag gör saker som jag aldrig haft tendens att göra bara för att det är ett ''tecken'' på asperger. Det känns lite som att jag förlorar delar av min identitet för min familj för att de förväntar mig att vara på ett annat sätt.
Hur ska jag göra? Jag vill inte vänts tills jag är 18 med att få göra om alla tester.
:)

BUP svarar:
Hej!
Ja, det är både stressande och upprörande om man anser att man fått en felaktig diagnos. Och man kan inte förneka att det kan hända.
Det är naturligtvis en väldigt viktig information att du inte känner igen dig i de symptom som din diagnos innebär. I sådana fall är det av vikt att föräldrarna och självklart de personer som är ansvariga för diagnosen är lyhörda och på ett seriöst sätt överväger barnets/ungdomens egen uppfattning. Men å andra sidan händer det också att någon inte känner igen sig i diagnosen, fast den stämmer.
Du skriver att du hittat något annat som du anser bättre fångar upp det du lider av. Men att ha Aspergers syndrom och ha upplevelser av depersonalisation utesluter inte varandra - även om de kan vara aktuella var för sig i enskild fall. Likväl kan människor som har olika så kallade neuropsykiatriska diagnoser (bland annat Aspergers syndrom) samtidigt också lida av en ångestproblematik som måste behandlas.
Jag kan inte ta ställning till om din diagnos stämmer eller inte. Jag vet att det alltid finns en risk för felaktig diagnos, såväl som att en diagnos inte ställs när det skulle behövas.
Men jag tycker att dina invändningar mot den ställda diagnosen måste tas på allvar och att din ångest och upplevelse av depersonalisation också måste behandlas med metoder som finns (som samtal och eventuellt medicin).
Det är hemskt att känna sig fången i en diagnos. Vi på BUP brukar säga att en diagnos som ställs på ett barn/ungdom i utvecklingen är en "färskvara" det vill säga kan ändras, revideras. Det finns ingen teoretisk gräns efter hur lång tid en ändring kan bli aktuell.
Det finns ingenting som säger att du måste vänta till 18 års ålder för att få en ny bedömning med eller utan en omfattande ny testning. Nya uppgifter kan också vara anledning till att modifiera eller komplettera en tidigare diagnos.
Under alla omständigheter vill jag betona att du är inte identiskt med din diagnos, en diagnos definierar inte en persons identitet. Omgivningens misstag kan vara att man förklarar allt utifrån en enda diagnos. Människor - med eller utan olika diagnoser - är sammansatta, mångfacetterade individer, med olika motiv, vilja, drömmar och känslor.
Jag tycker det är helt i sin ordning att ta upp frågan om din diagnos igen. Jag bifogar här även en liten länk vad man kan göra om man av någon anledning är missnöjd med det som sker på BUP.