Hatar allt om mig själv
Hej! Jag är en tjej på 16 år. Jag har börjat känna mig nere och ledsen. Jag känner mig ful, äcklig och jag bara hatar allt om mig själv. Vill inte kolla mig själv i spegeln och försöker alltid ha dem öppna så att jag inte kan se mig själv. Gråter varje gång jag ska sminka mig vilket har lett till att det tar längre tid för mig att göra mig iordning då sminket förstörs och måste göra om det igen. Vill inte gå ut då jag känner att ljuset utomhus får mig att se ännu sämre ut, även ljuset i vardagsrummet vilket har lett till att jag är inne på mitt rum den största delen, från morgon till kväll, helt bäck svart. Detta har även resulterat till att jag har struntat i skolan och är hemma och har undvikit att träffa folk. Vill inte heller åka tunnelbana/buss då jag känner att folk stirrar och jag själv stirrar ner i marken då jag inte vill få någon ögonkontakt. Har börjat få tankar om att jag inte vill leva längre och har en bild i huvudet som jag har haft ett tag där jag har en kniv i handen och hugger mig själv i benet. Jag vet inte vad jag ska göra, vill inte leva såhär. Hjälp mig snälla.
Emma

BUP svarar:
Hej Emma!
När jag läser dina rader förstår jag mycket väl att du just nu mår jättedåligt, att det helt enkelt är urjobbigt för dig och att du behöver stöd och hjälp. Frågan är vilken hjälp som skulle vara bra.
Det första intrycket man får av ditt mejl är att du på ett överdrivet sätt har blivit fixerad vid ditt utseende. Det fyller dina tankar, det bestämmer över vad du gör och vad du undviker att göra. Att utseendet kan börja spela en viktig roll när man kommer upp i tonåren är naturligt och inte alls konstigt.  I dagens samhälle är det så mycket som handlar om kroppen, kosmetik, tjusiga modeller etc. Det påverkar tyvärr negativt för att det ger en falsk föreställning om att utseendet är avgörande för lyckan. Det är det inte! Om det vore så, skulle alla som inte ser ut som modellerna på affischerna vara olyckliga och deprimerade - men titta runt i din omgivning så ser du att det inte är så.
Här kommer en annan viktig aspekt in, nämligen att du verkar vara deprimerad. Vad som kommer först och vad som är konsekvensen är svårt att veta. Du tror att du är så ledsen och förtvivlad för att du är så ful. Men vet du, när man av någon anledning är deprimerad börjar man nedvärdera sig själv, både utanpå och innanför kroppen. Nedstämdhet och depression går hand i hand med negativ självbild, ofta faktiskt med självförakt, ibland till och med med självhat.
Jag kan inte gissa vad som ligger bakom detta. Hur är det i familjen, vad vet dina föräldrar om hur du mår och vilka plågsamma tankar du har i ditt huvud. Jag vet inte heller om du skulle kunna få hjälp av någon i familjen, även om de kände till hur du mår.
Jag tycker dock att du måste få stöd och hjälp att reda ut när din negativa självbild började komma, vad hände i ditt liv, och helt enkelt börja förstå dig själv bättre. Det är en förutsättning för att du ska få en mer balanserad självuppfattning och därmed den livslust och energi du behöver.
I första hand rekommenderar jag att du vänder dig till ungdomsmottagningen i din hemkommun. I din ålder är det också fullt möjligt att du själv ringer till BUP och beskriver dina självdestruktiva tankar och även hur det påverkar din skolgång och kompisrelationer.
Därutöver finns det också möjlighet att chatta anonymt på nätet t. ex. tjejzonen.se
Ta hjälp - du behöver komma ut ur denna svacka och kunna tro på dig själv!