Oro för schizofreni
Hej
Vet inte riktigt om jag kan skriva hit men vet inte riktigt, jag håller på att dö av oro. Schizofreni går i min familj, min pappa och min farbror är sjuka och jag bor själv med min pappa och min farbor sitter på rättspsyk för att han för ca 1,5 år sen slog sönder hela lägenheten och hota folk på stan. Det går bra att bo hos pappa, han tar ïmediciner och har inte varit jätte psykotisk på flera år, men han blir lite konstig ibland och kan vara "avstängd" i några dagar, fast han sköter sitt jobb och tar hand om mig så det går bra. Min storebror blev sjuk för första gången i maj och är fortfarande inlagd på psyk och det är det som gör att jag håller på att kräkas av oro, jag har ont i kroppen och mår så dåligtn, vill bara glida urjag kan inte sova, jag kan inte fokusera i skolan för att jag är så rädd hela tiden att jag också kommer bli sjuk. Jag hälsade på min bror för några veckor sen och han va helt annorlunda än va han va tidigare, han brukade vara skämtsam och social, nu var han helt inne i sig själv och nästan struntade i att vi va där och betedde sig jätte konstigt, gick och pratade konstigt, sa konstiga saker. jag är så orolig att jag kommer sluta vara mig själv och bli konstig och tom kanske skada någon annan

BUP svarar:
Hej!
Jag vill börja med att bekräfta att det var helt rätt att du skrev till oss. Det är fullständigt förståeligt att du oroar dig för en psykisk sjukdom som flera i din familj lider av. Jag gissar att du också har läst på nätet och där står det att denna sjukdom, schizofreni, har ärftliga komponenter.
Denna fråga i sig, vad som är ärftligt och vad som är miljöpåverkan är en av psykiatrins mest komplicerade frågor. Det är viktigt att du tänker på att de som får sjukdomen oftare än andra har någon i släkten med sjukdomen.
Men det gäller inte omvänt. De allra flesta människor med denna sjukdom har barn och barnbarn som inte drabbas. Att ett syskon har sjukdomen betyder inte att ett annat syskon har den.
Ändå vill jag ta din oro på största allvar. Det är säkert mycket skrämmande för dig att se din bror i det tillståndet som du beskriver. Å andra sidan ser du också din pappa som med hjälp av mediciner är en fungerande person som kan arbeta och också ta hand om dig.
Jag vet inte hur mycket av mina ord som hjälper dig. Men jag tycker att om din oro inte släpper är det bäst att ringa till den BUP-mottagning du tillhör. Även om du är frisk kan din oro och rädsla för sjukdomen hindra dig att göra dina skoluppgifter och må bra. Om du dessutom får en störd sömn till följd av din oro måste du få stöd och hjälp även med det, så att du är tillräckligt utvilad på dagtid.
Därför rekommenderar jag att du ringer till BUP, i din ålder kan man ringa själv. När du ringer ska du säga så som du har skrivit till oss; du beskriver hur sjukdomen i din familj påverkar din koncentrationsförmåga och sömn och att du mår så pass dåligt av oron. Ett eller annat förklarande samtal hos en psykiater eller psykolog kan underlätta livet för dig.
Du kan också gå in på kuling.nu där det finns information om hur det är att vara barn i en familj där det finns psykisk sjukdom.