Vill att mina vänner ska förstå att jag mår dåligt
Jag har försökt på alla sätt att berätta att jag mår dåligt för mina vänner. Imorse började jag bråka med en av mina vänner om ett beslut jag måste ta och då bad jag en annan kompis att gå budbärare och jag skrev en lapp om att jag har depression och fick både ångest attaker och panikångest attaker av att tänka på beslutet men ingen brydde sig jag gav till och med budbäraren en burk med några alvedoner och sa att hon skulle visa den och sedan säga att den var full för 2 veckor sedan men ingen fattar vinken... Dom har inte ens märkt att jag sagt att jag inte åt frukost och att jag åt en halv knäckemacka och den knäckemackan är liten. Jag vet inte vad jag ska göra för att få dom och fatta. Jag vill inte säga det rätt ut utan jag vill att dom ska lista ut det men dom verkar inte märka ett dugg. Jag är inte lika glad längre men dom märker ingenting. Jag som sagt skär mig, överdoserar med alvedon och ipren fast jag vet att det förvärrar min astma och sen så röker jag, Förut rökte jag bara när jag mådde dåligt men nu har jag blivit beroende. Jag har 2 vänner som också blivit beroende av att röka. Jag tycker det är konstigt att dom inte märk något än.
Jag vet inte vad jag ska göra?
Som sagt vill inte säga något rätt ut utan låt dom märka det för att se hur bra dom känner mig.
Märker dom inget?

BUP svarar:
Hej!
Du kämpar verkligen med hur du ska få dina vänner att förstå hur du mår. Du vill helst att de skulle förstå genom de vinkar du givit dem. Det är inte konstigt, men samtidigt brukar det kunna vara ett ganska svårt sätt. Ofta krävs helt enkelt lite tydligare sätt att meddela sig för att undvika relationsproblem. Det låter heller inte alls bra att du mår så dåligt.
Kommunikation är svårt, vi har alla olika stilar och erfarenheter med oss. Det är inte säkert att något som är tydligt för en person blir det för den andre. Tecken vi vill att andra ska förstå, gester, ansiktsuttryck, med mera, kan misstolkas, helt missas eller bara inte tolkas som lika viktiga.
Därför är det så viktigt att prata och berätta hur man känner. Det gäller även dem vi så gärna skulle vilja märkte och förstod utan att vi skulle behöva säga något.
Just nu tror jag att den besvikelse och ensamhet som du känner när dina kompisar inte märker eller förstår hur du mår snarare skadar er vänskap än fördjupar den. Kanske har de förstått men inte vetat hur de ska bemöta dig. Kanske har de inte alls förstått. Vad händer om du även fortsättningsvis inte får det bemötande du hoppas på?
Jag tror att du bäst kommer vidare genom att berätta hur du mår. Ibland kan faktiskt outtalade vinkar vara svåra att bemöta. Kanske kan det göra dina vänner införstådda med hur du har det och göra så att deras bemötande förändras i och med det. Kanske blir det inte som du hoppats även om du säger det rakt ut, men det kan vara värt att försöka.
Det viktiga är att du inte fortsätter att vara ensam med hur du känner. Jag vet inte om du går och pratar med någon om hur du mår. Jag tror att det skulle kunna vara bra för dig att göra det, så att du får hjälp att må bättre.
Kanske är det större chans att du skulle få den förståelse du letar efter av en vuxen. Om du redan har en samtalskontakt, så ta upp ditt kompisproblem med den personen. Om du inte har någon så gå till skolsköterskan eller skolkuratorn. Så att du får hjälp med dina ensamhetskänslor och hittar sätt som gör att du kan må bättre i stort och förhoppningsvis även tillsammans med dina kompisar.
Du är inte ensam om att må dåligt eller att fundera över hur du har det tillsammans med kompisar. På Tjejzonen kan man chatta om sånt!