Hur kan jag gå vidare?
Hej! För ungefär sex-sju år sedan började jag få ont i mina leder och det blir bara värre och värre för varje dag som går. Jag har träffat några av världens bästa läkare, men de kan inte säga vad det är för fel eller hjälpa mig. Innan smärtan kom simmade jag på elitnivå och var en av de bästa i Norden, men eftersom det gjorde för ont så var jag tvungen att lägga baddräkten på hyllan och sluta. Jag spelar även fiol på väldigt hög nivå, men det går inte alls bra längre eftersom det gör för ont överallt.
På grund av den här dumma smärtan har jag tappat ALLT som jag någonsin älskat. Jag kan knappt röra mig och jag vet inte hur jag ska gå vidare... Det är ganska uppenbart att smärtan inte kommer försvinna och den kommer antagligen bara fortsätta försämras. Jag vet att jag inte borde klaga för det finns ju de som har det värre, men ändå... Jag kan knappt röra mig och jag orkar/vill aldrig träffa mina vänner för det känns som att jag alltid tynger ner dom och drar ner humöret på alla.
Enligt mina läkare har jag en djup depression och ångest och jag har haft problem med bulimi i ganska många år, men grejen är att det känns så himla meningslöst att ens försöka bli frisk från allt det psykiska när jag ändå aldrig kommer få det liv jag vill ha. Förstår du vad jag menar? Jag kommer ändå ha ett handikapp med mig hela mitt liv, så vad spelar det för roll?
Jag har gjort några självmordsförsök och jag är sååå frestad till att försöka igen, bara för att bli av med den här dumma värken. Det är så himla fruktansvärt och jag har inte varit smärtfri på flera år (jag kommer inte ens ihåg hur det är att inte ha ont!). Jag träffar en terapeut flera gånger i veckan och jag har även gått ett KBT-program på Smärtcentrum, men ingenting hjälper.
Vad ska jag göra för att hantera smärtan? Hur kan jag gå vidare med mitt liv och acceptera att jag aldrig kommer bli frisk? Och hur kan jag motivera mig själv till att vilja bli frisk psykiskt?
K

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev där du ställer stora och svåra frågor! Jag tror mig inte om att kunna besvara dem rakt av, men ska försöka komma med synpunkter som jag hoppas kan vara till någon hjälp för dig.
Du berättar om en förfärlig värk som du inte kunnat få någon hjälp för, trots att du verkligen försökt på alla tänkbara sätt.
Du upplever det som tämligen meningslöst att försöka bli frisk från dina psykiska problem när du ändå inte kan få tillbaka det liv du förlorat.
Jag kan förstå den känslan, men tror du inte att allt hänger ihop och att det är viktigt att försöka må så gott det går på olika sätt? Jag tänker att om du får hjälp mot din nedstämdhet och ätstörning, så orkar du lite bättre med all värk och om du får hjälp med att minska värken så minskar din nedstämdhet.
Det är sant att du kanske inte får tillbaks det liv du levde tidigare på elitnivå i simning och fiol, men jag är säker på att du ändå kommer att hitta ett liv som är värt att leva.
Även om du inte kunnat få hjälp ännu mot den ständiga värken så vet ingen av oss något säkert om framtiden. Det kommer ständigt nya mediciner och det är mycket möjligt att du så småningom kan få effektiv smärtlindring.
Frågan är då hur du ska orka med hur du har det nu. Har du berättat för din terapeut om hur uppgiven du känner dig och hur svårt du har att motivera dig till att bli psykiskt frisk?
Om inte, så behöver du säga det till hen så att ni kan samtala om hur du ska få bäst hjälp till att må så bra som möjligt och för att hen ska kunna stödja dig till att stå ut med den situation som du har just nu.
Jag har träffat flera ungdomar i mitt arbete som liksom du känt att det inte finns någon framtid för dem av olika skäl, men som senare kunnat må betydligt bättre och de har då åter kunnat känna att livet är värt att leva.
Jag hoppas och tror verkligen att du kan komma att känna hopp om en god framtid - även om det blir en annorlunda framtid än du trodde på då du elittränade.
Var rädd om dig, det är du värd!