Deprimerad och orkar inte med skolan
Hej!
Jag är en tjej på 17 år, fick diagnosen depression när jag var 13, men har mått dåligt sen jag var 11. När jag fick diagnosen fick jag också hjälp, både mediciner och samtalskontakt, och det hjälpte en del. Jag slutade med mediciner för snart 2 år sen, jag mådde bättre då en period, men gick ganska snabbt över till sämre igen, jag har provat medicin och samtalskontakt igen men det hjälpte inte mig mer.
Nu har jag ingen kraft kvar, jag har redan ett anpassat schema i skolan, och det är väldigt lite skoltid jag har, men det är fortfarande för mycket.. och jag vet inte vart jag ska ta vägen, jag har pressat mig själv till att gå till skolan de få timmarna jag har skola bara för att det är så viktigt med utbildning nu för tiden, men jag orkar inte mer och nu är jag knappt i skolan överhuvudtaget.
Så nu kommer jag till mig fråga: Om man hoppar av skolan och har då diagnos på depression, ångest och sömnproblem, kan man då få hjälp med något bidrag ändå?
anledningen till att jag frågar är för mina föräldrar har redan det tufft med ekonomin, och hoppar jag då av och slutar få mitt studiebidrag så blir det ju värre för dem då dem behöver hjälpa mig med pengar också.

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga!
Jag tycker du med en gång ska söka upp skolkuratorn och både diskutera dina bidragsfrågor men framför allt diskutera vad man mer kan göra från skolhåll för att stötta dig i skolan.
Du skriver att du redan har ett anpassat schema med väldigt lite skoltid så det låter som om ni har diskuterat din skolsituation en hel del. Men om svårigheterna kvarstår så måste ju något mer göras. Du har faktiskt rätt till att få en fungerande skolgång!
Det låter som att du pressat dig själv och kämpat så mycket, så jag tycker absolut att det är viktigt att du får mer stöd och hjälp att hitta en plattform ut i livet. Jag förstår att ekonomin är viktig för din familj men för dig är det ju avgörande också vilken väg du ska hitta till ditt fortsatta vuxenliv.
Försök att ta kontakt igen med de behandlare som du haft tidigare, jag antar att det varit på BUP. Även om det inte hjälpte så bra sist så kan det göra det nu! Vet du varför du mår så dåligt - annars borde det utredas ordentligt?
Det är svårt att orka med skolan om du är kraftigt nedstämd, liksom det kan vara så att du blir nedstämd av att inte klara skolan. Du behöver därför få hjälp både för dina skolproblem och för dina psykiska problem.
Varmt lycka till!