Svårt att utrycka mig genom att prata
Hej! Jag vet inte egentligen hur jag ska förklara min situation men jag ska försöka göra mitt bästa. Jag har i snart 3 år har jag tänkt att jag vart deprimerad, jag skulle inte själv säga att jag är det till 100% då jag inte fått någon diagnos men dom jag pratat med är säkra. Men till och från får jag otroliga humörsvängningar, då att jag ibland mår otroligt dåligt till att jag mår otroligt bra och att jag har hela livet framför mig. Jag kan bli en helt annan person i vissa stunder, då jag kan bli så irriterad och arg att jag kan börja skrika och gråta, och i vissa fall kan jag få sån panik att jag kan bli aggressiv. Jag kan inte kontrollera det och det kan ta timmar tills mitt humör blir bra igen men ibland bara några minuter.
Jag kan inte sätta fingret på att jag är bipolär eller bara har depression, utan jag tänker bara att det är såhär för alla människor, att det går över tillslut. Livet är ju en slags berg och dalbana, så säger alla så jag har bara fortsatt med livet och antagit att det bara är så det är. Jag är inte så insatt och inte tillräckligt påläst om bipolär sjukdom, men något säger mig att jag har eller håller på att få något liknande. Men just nu känner jag att jag håller på att förstöra min relation med min pojkvän. Jag kan bli så otroligt arg och frustrerad på honom, helt utan anledning eller bara för små saker. När vi bråkar är jag bara redo att ge upp allt och just för stunden bryr jag mig inte om han gör slut eller inte. Jag blir tom, jag har inga känslor alls, jag blir helt känslokall. Och i andra stunder kan jag vilja gå ifrån honom när vi bråkar, och om han håller fast mig så blir jag aggressiv och kan slå till honom utav ren panik och frustration. I efterhand när jag tänker på hur jag beter mig blir jag så otroligt ledsen, och jag får panik för jag vet att jag inte kan kontrollera hur jag blir i dom stunderna. Jag är förutom all tvivel fast i denna onda cirkel. Jag behöver hjälp med det här, för jag vet att detta är inte personen jag är, eller vill vara.
Jag har kontakt med BUP och jag går på möten med en PTP-psykolog och har pratat med henne några gånger. Jag har dock aldrig riktigt berättat allt fullt ut om hur det egentligen är med mig. Jag har svårt att utrycka mig genom att prata, men att skriva ner allt blir det så klart och orden bara rinner ut ur fingrarna. Vad ska jag göra?
Wanna

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev! Vad ska du göra? Du har svaret själv: skriv till din psykolog. Du kan visa ditt brev till oss eller skriva något annat. Det kan ni sedan ha som utgångspunkt och det kommer bli mycket lättare för dig men också för din psykolog.
Det är många som tycker det är svårt att uttrycka sig muntligt om känslomässiga problem. Då är det inte så ovanligt att man skriver ner sina tankar och ger det till sin samtalspartner och sedan pratar vidare om det. Det finns många funderingar i ditt brev som är värda att prata vidare om liksom dina tankar om eventuella diagnoser.
Du skriver att du pratat med henne några gånger. Kanske behöver du en mer regelbunden och säker kontakt för att du ska våga prata fullt ut ? Det kan du ta upp med henne.
Lycka till!