Må såhär utan att veta varför?
Hej. Jag är 13 år och har mått dåligt i flera år. Jag har inte berättat för någon hur jag mår. förutom min bästa vän som gick och berättade för vår kurator så jag gick till kuratorn ett tag men sa att ja mådde bra för att ja inte vill gå dit hata att prata om mina problem. Min mamma eller någon bryr sig inte jag är helt väderlös. Jag undrar kan man vara i en depression skära sig och skada sig när man känner sig nere och gjort det i flera år. hur ska jag kunna veta varför ja mår dåligt, kan man må såhär utan att veta varför?
en orolig 13 åring

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Ja, man kan må dåligt utan att riktigt veta varför. Det är nog ganska vanligt. Man kan vara nedstämd eller vara deprimerad av olika skäl. Det brukar vara lättare att förstå varför man är deprimerad eller nedstämd om man har något att prata med och dessutom kan man få stöd och hjälp, vilket oftast gör att man mår bättre.
Du skriver att din mamma eller någon inte bryr sig och att du känner dig värdelös. Du kanske tänker att hon borde förstå hur dåligt du mår, även om du inte berättar något.Men det är inte alla föräldrar som är så bra att avläsa sina barn och det finns barn/ungdomar som är helt omöjliga att genomskåda.
Jag tycker att du ska börja berätta för dina föräldrar att du inte mår bra eller gå tillbaka till kuratorn och börja prata med hen om hur du verkligen mår.
Du skriver att du är orolig. Det tycker jag är bra – att du börjar bli orolig över dig själv och hur du mår. Kanske börjar du fundera på att göra något åt dina problem och att skriva till oss är första steget? Du har redan mått dåligt i flera år fast du är så ung. Även om ingen annan bryr sig måste ändå du bry dig om dig själv och på bästa sätt ta hand om dig själv.
Det kan vara svårt att ta hand om sig själv på ett bra och omtänksamt sätt om man känner att man är värdelös. Att du är värdelös måste du faktiskt ifrågasätta.
Om du frågar dina kamrater, din skolkurator, dina föräldrar – jag är säker du kommer få annat svar av alla!
Att känna sig värdelös är en känsla. Känslor kommer och går. Det är inget faktum om dig men det säger något om hur du mår just nu.
Så börja prata med någon och sök hjälp. Om du känner att du inte riktigt är mogen för det ännu kan du kanske få hjälp genom att chatta anonymt på Tjejzonen.
Ta väl hand om dig och lycka till!