Har kraftiga humörsvängningar
Hej, har under flera år haft perioder där jag helt plötsligt blir mycket deprimerad, får tankar om värdelöshet, självmord och att inte vilja vara ivägen för andra människor. Efter en period av dessa känslor kan humöret helt plötsligt vända och jag mår bra och ibland utomordentligt bra under en period då jag inte alls har sådana känslor. Har inga problem hemma i familjen eller i skolan eller på arbetsplatsen. Har många och bra vänner och en väldigt fin kontakt med föräldrarna. Är därför mycket förvirrad över vad det kan vara eftersom det återkommer relativt ofta och har gjort så under flera år.
Bipolär? deprimerad? oklart tycker jag
tack för svar
//Emil

BUP svarar:
Hej Emil!
Tack för ditt brev! Jag förstår att du blir förvirrad över dina svängningar i humöret när de blir så kraftiga som du beskriver. Det är svårt att svara på om du skulle kunna få någon diagnos eftersom jag inte träffat dig och eftersom det då skulle behövas göras en utredning på dina svårigheter.
Jag skulle vilja råda dig, att nästa gång du mår riktigt dåligt, så söker du hjälp på närmaste vuxenpsykiatriska öppenvårdsmottagning.
Berätta då om hur ditt humör svängt i flera år trots att ditt liv fungerar väldigt bra för övrigt. Du kan då också ta upp dina funderingar över diagnoser.
Varmt lycka till!