Deprimerad
Jag är väldigt deprimerad, 99 % av tiden vill jag bara dö , den där 1% är när jah sover, & har pratat me många vuxna i skolan & mamma känner inte till detta & jag tror jag lider av en depression & undrar vart man utreder det & skulle behöva antidepressiva för att klara av vardagen vilket jag knappt gör nu. Vad ska jag göra?
Deprimerad vilsen tjej

BUP svarar:
Hej vilsen tjej!
Det låter som du behöver tala med någon och försöka få reda i vad du känner och vad som får dig att känna så här. Du har talat med många vuxna i skolan. Har du talat med någon där ni kunnat sitta ner och tala närmare om detta? Som man kan göra till exempel med en skolpsykolog eller en skolkurator? Det är oftast bättre än att tala litet grann med många.
Men- du har inte talat med din mamma? Varför? Finns det något som gör det svårt för dig att berätta för henne? I så fall är detta också något viktigt att tala med skolkuratorn om.
För om du mår så dåligt att det känns som du inte orkar med vardagen, behöver din mamma få veta det. Då kan hon försöka göra något åt det, själv och/eller genom att söka hjälp.
Du undrar var man utreder depression och om man kan få medicin. Om du har en stark nedstämdhet kan du vända sig till BUP. Då behöver föräldrarna ta kontakt. Du ska inte gå dit ensam. Skolkurator kan hjälpa dig att avgöra om det är dit dina föräldrar ska vända sig.
Du kan också själv vända dig till ungdomsmottagningen för att tala med någon.