Är det något fel på mig?
Hejsan! Det är så att jag funderar verkligen vad det är för fel på mig. Har haft en svår uppväxt, mobbad, problem med skolan(gick IV), och inte så mycket kompisar... Förövrigt så har jag inga kompisar nu heller, dessutom är jag oskuld. Under hela mitt liv så har jag haft dåligt självförtroende och självkänsla. När jag känner att nåt är konstigt så söker jag på sjukdomar på google och letar efter nåt som jag kanske har och börjar bli skit rädd och orolig över att jag har nåt. Jag vet inte hur jag ska sluta och varför jag håller på så.. Kan ju inte vara normalt. Jag mår ju inte bättre utav det direkt, eftersom allt startar igång när man får ångest, oro och stress. Vad ska jag ta mig till?
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Det är alldeles utmärkt att du skriver till oss och frågar om råd. Det framgår tydligt av dina rader att du under många år haft det svårt i ditt liv. Många sådana omständigheter som du nämner lämnar sina spår. För att komma vidare behöver man oftast någon som man bollar tankarna med, få nya infallsvinklar, nya sätt att förstå sig själv. Därifrån kan man fundera vidare på vilka strategier man kan ta till för att hantera sina svårigheter. Svårigheter betyder inte att det är något "fel" på en som person.
Det som du gör är att du "konsulterar" nätet fast du skulle behöva en personlig kontakt. Nätet blir i många fall en riktigt fallgrop, som du själv har redan upptäckt. Man kan till synes känna igen sig i olika symtombilder, beskrivningar av olika psykiatriska diagnoser, sjukdomar, och man blir bara mer orolig, mer osäker, får mer ångest och oro. Vi skriver ofta på denna sida att man aldrig kan sätta en diagnos bara utifrån symtomen, just därför är nätet så bedrägligt.
Jag bifogar här några korta sammanfattningar av teman som du nämner och också hänvisningar till hjälp. Något mer personligt är lite svårt att skriva eftersom du inte anger din ålder. Men jag vill i alla fall rekommendera att du vänder dig till ungdomsmottagningen i din hemkommun som har högre åldersgräns än BUP. Det kan vara ett första steg på vägen till att antingen direkt få hjälp så det räcker eller vägledning till en annan vårdgivare om det så behövs.
Du kan också börja med någon kontakt på webben som du får hänvisning till i bifogad länk. Men jag vill uppmuntra dig att ta tag i ditt mående. Det finns olika möjligheter att få hjälp och komma ut ur dina mörka tankar och grubblerier i ensamhet.