Jag har många hemligheter
Hej BUP!
Jag är en tjej på 15 år som verkligen är missnöjd med mig själv. Jag har blivit mobbad för min hudfärg sedan jag gick i 4/5:an och nu går jag i nian. Jag har haft det svårt i skolan och så. Jag gick om åttonde klass vilket var det hemskaste året i mitt liv. Jag blev mobbad som jag skrev jag vågade inte gå till skolan. Jag började minska på maten, så antingen åt jag nåt eller åt jag inte alls. Nu går jag i nian och jag äter nästan INGENTING. Jag har inte berättat för min föräldrar att jag minskat på maten för att hemma äter jag för att mina föräldrar inte ska märka nåt. Jag kan knappt äta nåt för jag brukar på uppstötningar när jag äter. Har jag aneroxi? Jag har så jobbiga problem med maten. Jag skadar mig med antingen en linjal eller en stiftpenna utan stift. Jag har ett ärr som jag gjorde med en linjal och jag fyller skär i samma ärr med en helt vanlig matkniv. Detta gör jag i smyg för att mina föräldrar inte ska veta. Jag har många hemligheter som jag inte vågar berätta för dom. Jag går hos skolkurator men har inte berättat allt för hon.
Mvh
En Som Behöver Hjälp!
Har jag aneroxi? Självskadebeteende, HJÄLP!!

BUP svarar:
Hej!
Jag kan inte säga exakt vilken diagnos du skulle få, men det du beskriver förstår jag som att du skadar dig själv både genom att skära dig och att inte äta.
Ibland kan det vara svårt att våga lita på att man kan få hjälp. Jag vet inte varför du inte vill berätta för dina föräldrar, ibland kan föräldrar vara till stort stöd när de väl förstår hur ledset deras barn är och att det behöver dem. Kanske att du kan ta kuratorn till hjälp för att kunna prata med dem? Men, jag känner inte dina föräldrar så det måste du avgöra själv.
Mitt råd är att berätta för skolkuratorn så mycket du orkar berätta, du kan ta lite i taget så att det blir i din egen takt. Men, det är också viktigt att hon verkligen förstår hur du har det för att inte riskera att hon tänker att du inte behöver mer samtal. Hon kan hjälpa dig både genom att kanske ge nya perspektiv och tankar på din svåra situation och att tänka runt vad du skulle vara mest hjälpt av för stöd.
För att slippa ifrån självskadandet och ätstörningen på sikt så behöver du bli av med de bakomliggande känslorna som skapar behovet att skada dig själv. För det mesta är det en stark ångest som minskas genom självskadandet. Samtalsbehandling på kortare eller längre tid brukar hjälpa så småningom. Det är tungt att bära så mycket ensam som du gör, man behöver andra. Om man som du varit mobbad kan man ibland tro att deras elakheter varit sanning och börjat tro på dem själv. Då är det värdefullt att kunna se på det som varit tillsammans med någon som kan hjälpa en att reda i vad som är vad.
Du skulle också kunna gå in på shedo.se, de är en organisation till stöd för de som har ätstörning eller självskadar och deras anhöriga. På tjejzonen.se kan du till exempel chatta med andra ungdomar.
Bär inte allt själv, det finns andra som kan hjälpa.