Blir sparkad och slagen
Hej, jag är en tjej på 11 år som hatar mitt liv. Jag har varit mobbad sen jag var fyra år och nu går jag i sexan. Jag mår dåligt jämt och ständigt och jag både röker och skär mig för att få bort mina probl. Jag har försökt ta mitt liv 4 gånger men aldrig lyckats, i skolan mår jag dåligt jag har 1 enda vän och hon mor också dåligt. Jag hade 2 men den ena hatar mig och jag har panikångest på grund av det. Jag smiter ut på nätterna dricker, röker och trycker bort problemen när jag går till skolan sen på morgonen kommer problemen. Jag blir sparkad, slagen och ingen gör nåt åt det... Jag har inte berättat för någon mer än min bästa vän. Hjälp mig!
Evelina

BUP svarar:
Hej!
Så starkt av dig och skriva och berätta om hur du har det. Att du varit mobbad under en lång tid berör mig djupt och det är sådant som man önskar att ingen ska behöva vara med om. Mobbning är oacceptabelt och gör mycket skada, ändå vet vi att det förekommer. Att du mår dåligt när du blir slagen och utsatt av andra på skolan är inte konstigt. Du behöver någon mer än din kompis att prata med. Att hantera allt det här svåra på nätterna på egen hand blir outhärdligt. Det finns bra hjälp att få!
Jag vet inte hur dina föräldrar är eller om det finns någon annan vuxen i din närhet som du litar på och som skulle kunna hjälpa dig att få komma till någon att prata. För att få mer hjälp än vad jag kan ge så här i ett mejl så kan du ringa eller chatta med Bris. Där arbetar kuratorer som är vana att stötta barn och unga som varit utsatta för mobbning och som behöver få mer hjälp.
Du kan naturligtvis också direkt berätta för en lärare, skolsköterskan eller skolkuratorn om hur du har det. Jag tänker att det kan kännas svårt att göra direkt, men är samtidigt det som kan hjälpa mest i slutändan. Till skolkuratorn eller skolsköterskan kan du ta med din kompis som stöd om du vill. Fortsätt att våga berätta hur du har det, precis som du har gjort i brevet hit. Det som sker är inte ditt fel, utan nu handlar det om att ta ett steg i taget så kommer du att komma ur den här hemska situationen!