Måste finnas något som hjälper
hej. jag går nu årskurs 8 o har dom senste 2 dagarna stannat hemma från skolan o bara mått skit.. inte liksom spytt utan bara känt att jag inte orkar mera.. jag har känt så rätt länge men först blivit såhär illa nu. jag undviker alla. min familj, mina vänner (skolan), allt. jag har bara känt att jag inte vill eller orkar jag har gråtit så mycket så jag till slut fått nog... jag orkar inte känna såhär längre. jag har haft panikattacker och så förut men de slutade, men det har kommit tillbaka nu. min skolsyster o jag pratade förutefter jag fick en attack i skolan o mina vänner tog mig till henne. vi pratade varje vecka ett tag o hon sa en gång att jag hade prestationsångest och borde börja gå till skolkuratorn. jag går redan till hon o har gått sen slutet på 6. jag gick i 4-5 också men slutade, sen blev allt värre. jag känner ibland att jag bara vill ge upp för orkar inte. jag vet inte om jag äns behöver hjälp och jag bara e löjlig men vill veta. kanske int äns behöver kurator men det måste väl finnas nåt som hjälper?
nico

BUP svarar:
Hej!
Det låter inte alls bra att du nu har fått så svårt trots tidigare stöd från skolkuratorn och skolsköterskan.  Löjlig är du däremot absolut inte. Det kan faktiskt bli så att vissa ångestproblem kommer och går, ett tag blir de helt hanterbara och sedan händer kanske vissa saker som leder till att de slår till igen med full kraft.
Det är jättebra att du vet att man kan söka hjälp. Eftersom du har erfarenhet av att samtal med skolsköterskan och kuratorn hjälpte kan du välja att först gå tillbaka till dem och diskutera vad du behöver i nuläget. Möjligheten att de på plats kan fortsätta att hjälpa dig ut ur svackan du nu igen hamnade i, den möjligheten finns.
Men det är också möjligt att du med hjälp av dina föräldrar tar kontakt med den BUP- mottagning du geografiskt tillhör. Du säger att du just nu undviker även din familj. Du skriver dock inte mer om din familj och jag vet inte hur mycket stöd du kan få hemma för att gå till BUP. Det är möjligt att de tar emot dig på ett första samtal om du ringer till dem på egen hand och berättar att du tidigare fått hjälp i skolan men att det inte räckte till. Det kommer ändå behövas att dina föräldrar så småningom blir inkopplade. Ofta är det så att föräldrarna själva behöver råd av oss hur de ska bemöta sitt barn och hur de kan stötta och hjälpa barnet. Familjesamtal brukar vara mycket effektiv för barnet i familjen. Kanske var det just denna länk som fattades i din kontakt med elevhälsan.
Vänta inte längre nu.  Hoppas mina råd leder dig vidare till rätt hjälp som du utan tvivel behöver snarast.