Min halvbror har stora problem
Jag har en äldre halvbror som knarkar och har skulder till folk som säljer knark. Han har inga pengar så det är stor risk att han kommer få en kniv i sig när det väl gäller att betala. Han sa idag till min mamma att hon har svikit honom och att han aldrig tänker prata eller möta henne igen. han är 20 år och skit i sitt liv, enligt honom själv så har han inga problem fast det har han och dom är stora.
Han har struntat i mig och dom få gångerna jag träffat honom så är det sällan han säger hej till mig.
han kommer säkert knarka sig till döds eller få en kniv i sig utav någon annan, jag vill inte få ett samtal om att han har dött. jag är bara 14 år
mina föräldrar är skilda och jag bor med min pappa men jag funderar på att flytta till min mamma för att börja på ett gymnasium där.
jag är orolig för min äldre bror och min oro växer bara
finns det något jag kan göra. även fast jag bara är 14 år.
Sunil

BUP svarar:
Hej!
Det är starkt med din omtanke om din bror, att du ser att han har det svårt och verkligen vill göra något för honom. Som jag förstår det så avvisar han just nu även din mamma och det låter som om han är arg och besviken. Jag vet inte om det finns någon vuxen som han har förtroende för och som skulle kunna nå fram till honom?
Din fråga är om du kan göra något för honom. Det låter inte på din beskrivning som att han kommer att ge dig en möjlighet att berätta att du tänker på honom och oroar dig för honom. Det du kan göra är att prata med dina föräldrar om din oro och hur du tänker, dela dina tankar med dem. Eftersom han är 20 år så bestämmer han över sig själv och varken de eller du kan ge honom mer hjälp än vad han vill ta emot. Hur gärna man än skulle vilja och hur mycket han än behöver det.
Sen tror jag det är viktigt att även du har ett stöd i detta. Att du har någon att prata med om vad det här betyder för dig. Antingen någon professionell eller dina föräldrar. Kanske skolkuratorn eller närmaste ungdomsmottagning eller killfrågor.se (på nätet).
Om du skulle få en chans så kanske du skulle berätta för honom att du tänker mycket  på honom. Det är det enda jag tänker att du skulle kunna göra för honom just nu.