Hur ska jag kunna få hjälp?
Jag har försökt att få hjälp om hur jag känner men det gick ingenstans. Jag har fortfarande självmordstankar och ett självskade beteende. Det kändes först som om allt skulle bli bättre men det har inte blivit något bättre. Jag hatar fortfarande att prata och umgås med andra människor och jag är jätte förvirrad över vem och vad jag är
Hur ska jag kunna få hjälp? Jag behöver det värkligen innan jag är död
Papyrus

BUP svarar:
Hej!
Nej, du ska absolut inte dö! Visst, sådana tankar kan komma efter att du har upplevt en förbättring och sedan blev det ändå inte bra. Svårigheterna har inte försvunnit fast hoppet tändes. Det är en besvikelse. Återfall händer också inte sällan som förstärker besvikelsen. Men hur hopplöst det än känns är det viktigt att inte ge upp utan ta nya tag.
Nu låter det säkert flummigt för dig. Tyvärr vet jag ingenting om var någonstans du tidigare fått hjälp som ledde till förbättringen. Du skriver inte heller något om huruvida dina föräldrar (eller någon av dem) varit inkopplade i behandlingen, hur mycket förståelse och stöd kan du få hemma - eller kanske inget alls. Därför är mina rader så allmänt hållna.
Om du tidigare har fått hjälp på BUP är det viktigt att återknyta kontakten. Vi på BUP är vana vid att våra patienter kan få återfall eller man behöver helt enkelt starta en ny behandlingsperiod. Barnen utvecklas och förändras hela tiden, Det betyder också att nya saker dyker upp, men även att barnet förmågor utvecklas och man kan starta från ny nivå.
Du skriver att du är förvirrad över vem du är. Det är ett exempel på att du har utvecklats och brottas med en del sådana problem som är naturliga i den tidiga tonårsutvecklingen. Och det är så att vissa barn behöver mer stöd under denna period, andra kanske mindre. Om man tidigare hade en viss sårbarhet kan man behöva mer stöd, mer övning att hantera ångest och liknande.
Alltså: om du har haft kontakt med BUP är det bäst att åter ta upp behandlingen där, som sagt, en ny behandlingsperiod. Om det är så att du egentligen aldrig avslutat kontakten är viktigast att du öppet berättar om din förtvivlan över hur du mår, om dina självmordstankar och att du fortfarande håller på med ditt självskadebeteende. Då kan ni diskutera vilka andra vägar, metoder eller kanske en annan behandlare behövs för att kunna komma vidare. Om du tidigare inte haft kontakt med BUP utan fått behandling någon annanstans rekommenderar jag att du remitteras dit eller dina föräldrar ringer och bokar tid för dig.
Jag började mitt svar med att säga, ge inte upp. Ibland behövs långa, långa kontakter och behandlingar för att uppnå stabilisering som varar över tid. Tålamod krävs, det kommer vi inte ifrån. Det är lättare att säga än att ha och behålla. Men försök att tro på mig, vi har sett många många ungdomar som fått kämpa länge men lyckats att växa upp och få ordning på sitt liv. Du har samma chanser även om det är allt annat än lätt.