Vet knappt något om BUP...
Känner mig sviken av min kurator på Ungdomsmotagningen.. Hen tog kontakt med mina föräldrar även fast jag inte ville och vill nu skicka mig till er... Jag vet knappt något om er.. Men det känns som att jag bara kommer tvingas i medicin. . Jag vill bara ha någon att prata med som jag känner mig trygg med. Jag orkar knappt andas längre och vill bara dö.. Vill inte bli sviken igen.. Vad för ni? Kommer ni tvinga mig till något? Lyssnar ni? Bryr ni er om hur JAG mår? Eller kommer jag bara vara ett namn på en lista som besöker då och då?  Inte en person..  Känns så stort hos er.. Blir så opersonligt. Aldrig varit där men är ju ett sjukhus o så...
Sviken igen..

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du skriver till oss när du hamnat i en svår situation där du både känner dig sviken och osäker på vilket stöd du kommer få. Du har bra koll på vad du önskar och det kommer att hjälpa dig. Att vara tydlig med vad man önskar hjälper den du träffar att möta dig på bästa sätt.
Att öppna upp och berätta om svåra saker för någon är stort och du är inte ensam om att känna att det blir svårt när en behandlare på ett ställe rekommenderar att man ska gå någon annanstans. Att det känns otryggt är inte konstigt, samtidigt är det viktigt att man går på rätt ställe. Unga ska inte tvingas byta behandlare eller mottagning om det inte anses viktigt.
På BUP arbetar bland annat psykologer, kuratorer, läkare och sjuksköterskor. Den absolut största delen av behandling hos oss handlar om samtal. Ibland kan medicinering vara aktuell. Genom att olika yrkeskategorier arbetar på BUP får de som kommer till oss en vård som baserar sig på en sammanvägd bedömning av våra behandlares respektive kunskap. Många av våra medarbetare är vidareutbildade till psykoterapeuter och har lång erfarenhet av att möta barn, unga och föräldrar i behandlingsarbete.
Ni som kommer till oss är inte namn på några listor, vi möter människor och försöker att göra det på ett så bra sätt som möjligt. Vi arbetar för att du som huvudperson ska vara delaktig i behandlingen genom att du blir lyssnad på och får den information du behöver. Planering görs upp tillsammans. Ibland kan det ta några samtal att lära känna en ny behandlare. Ni behöver tillsammans hitta en gemensam grund som känns bra. Om det är något som du inte tycker känns bra går det att ta upp med behandlaren. Det går att göra själv eller med stöd från föräldrar. Du kan berätta om din oro för hur kontakten på BUP ska bli och att du känt dig sviken av behandlaren på ungdomsmottagningen. Du kan förbereda dig inför det första besöket genom att fundera över vad du behöver för att känna dig trygg och vad du tycker har varit bra i den tidigare kontakten på ungdomsmottagningen. Jag tror att du kommer att känna igen dig på BUP i och med att du gått i samtal tidigare.