Är mätt hela tiden
Jag vet inte vad jag ska göra jag har under en lång period inte fått i mig den mängd mat som man borde i min ålder och jag tränar 3 ggr i veckan från 3-5 timmar. Problemet är att jag är mätt hela tiden och tvingar i mig den mat som jag blir serverad och tar hemma och i skolan. Jag fick i mig mat för någon vecka sedan men sen nu så har det kommit tillbaka och jag märker dessutom på min kropp att jag har gått ner i vikt speciellt på mina kläder jag använder. Vet ni vad jag skulle kunna göra åt detta???
// en ledsen tonåring!!
Sabina

BUP svarar:
Hej!
Att röra på sig, äta och sova ordentligt är en viktig grund för hur man mår. Du skriver att du får kämpa med att få i dig mat och att du känner sig ledsen. Att du märker att du gått ner i vikt är en viktig fråga som du ska ta upp med en läkare på vårdcentralen eller hos skolsköterskan. Du kan även prata med dina föräldrar om det kan kännas stöttande. Om du tränar i någon organiserad form med ledare som känner dig kan det även vara bra att de vet om hur svårt det är för dig att äta just nu, så ni kan hitta sätt för dig så att du kan må bra. Det viktiga är att du pratar med någon om detta så att du slipper vara ensam med din oro och får svar på frågan om varför det är så svårt för dig att äta just nu. Den kräver en medicinsk bedömning.