Vill sluta fejka ett leende
Hej är 16 år och hat varit deprimerad i 8 år och har försökt ett antal gånger med att ta mitt eget liv eftersom att jag inte orkar leva med tankarna på hur jag kommer ta mitt liv längre och är diagnoserad med ADD vilket jag vet inte har något att göra med min depression. Har absolut inget förtroende på mig själv vilket gör allt svårare eftersom att jag inte vågar göra något för att jag vill inte göra det sämre för mig själv. Undrar om det finns något sätt jag kan sluta få dessa tankar så jag kan få må okej och inte behöva fejka ett leende och ljuga om att jag mår bra. Tackar för svar i förhand.
KH

BUP svarar:
Hej!
Du har mått dåligt under många år och de tunga tankarna du har blir svårhanterliga. Vad bra att du skriver när du så starkt önskar en förändring och behöver hjälp. Att fejka leenden eller att ljuga om hur man mår kan i bästa fall vara strategier för att stå ut en kort tid när det är som värst, men det är viktigt att du får någon att prata med om hur det verkligen känns, annars blir det outhärdligt. Du är inte ensam om att må dåligt, det finns bra hjälp att få.
Jag vet inte vad du har fått för hjälp tidigare, du skriver att du blivit diagnostiserad med ADD. Nu behöver du hur som hjälp för hur du mår och behöver komma och träffa en behandlare och tillsammans prata om hur du mår. Du kan välja om du vill ta kontakt med skolkuratorn eller med BUP direkt. Berätta precis som du har gjort i ditt mejl hit.
Det är lätt att vara självkritisk när man mår dåligt, och självförtroendet påverkas negativt. Det kan kännas svårt att komma ur, men faktum är att det viktigaste är att du kommer i kontakt med någon som kan bedöma hur du mår och planera en samtalskontakt utifrån det. Tillsammans kan man sedan arbeta med dina tankar och känslor i stort och i relation till hur du har det med dig själv. Självförtroende går att bygga upp.
Jag vet inte hur din kontakt med dina föräldrar är, om de vet om hur du mår eller om de skulle kunna stötta dig i att ta kontakt med BUP eller ringa åt dig? Om du vill så kan du visa dem det här svaret så att ni gemensamt kontaktar BUP eller så kan du göra det på egen hand om det känns bättre. Om det känns som ett för stort steg att ta direkt så rekommenderar jag att du går in på Killfrågor. De har en chatt där du kan skriva mer om hur du mår och få mer stöd i hur du ska steget och möta en behandlare ansikte mot ansikte.
Jag skickar med lite mer information om nedstämdhet för dig att läsa. Vänta inte med att ta mer hjälp!