Ta upp det som är jobbigt under samtal på BUP
Hej, jag är en tjej på 16 år som lider av en svår depression och ångestproblematik. Jag har haft detta i snart 5 år och har gått på bup i snart 1 år. Den senaste tiden så har mitt mående varit ganska konstigt, från jätte deppig med suicid tankar till ganska energisk och mår helt okej. Det här är så otroligt jobbigt, kan detta vara ett tecken på någon annan psykisk sjukdom? Detta har pågått sen kanske Maj, ena sekunden är jag full med ideér som är alldeles för många att det blir jobbigt till att nästa sekund sitta helt tyst med en tom blick och känna mig nedstämd.. Detta är jättejobbigt. Är det något jag ska ta upp med min psykolog?
Amanda

BUP svarar:
Hej Amanda!
Det är bra att du har en pågående samtalskontakt på BUP. Men samtalen kan leda till resultat endast om din behandlare känner till dina problem i hela sin omfattning. Det är så att säga meningen med alla möten ni har. Tyvärr är du inte ensam om att hålla en del av svårigheterna och bekymmer utanför samtalen vilket leder till att man inte får rätt och effektiv hjälp.
Så mitt svar till dig är ett bestämt ja, du ska ta upp det du beskriver redan vid nästa samtal hos din psykolog. Då kan ni vidare utforska vad dina svängningar betyder och vad det kan hänga ihop med. Därefter kan ni också komma till eventuella nya inslag i din behandling.