Kan man plugga hemifrån?
Hej!
Jag har under ca 1 års tid haft stora problem med ångest och oro. På den sista tiden har jag fått vända halvvägs till skolan för att jag mår så dåligt vissa dagar. Det blir fysiskt, jag känner hur jag börjar må illa och får panik inom mig. I talande stund är jag hemma från skolan för att jag igår fick något sorts sammanbrott och fick panik, grät och mådde illa. Jag har tagit kontakt med min vårdcentral och har tid hos läkare om 1 vecka. 1 vecka är för lång tid att vänta.
Jag får panik av bara tanken på att åka till skolan, sitta länge på ett tåg och riskera att få ångest bland alla människor. Jag mår så dåligt. Har egentligen ingen fråga till er, det känns bara som att jag har försökt vända mig till alla ställen som går men det finns ingen som kan hjälpa mig NU. Vad ska jag göra? Kan man plugga hemifrån?
Tröttpåångest

BUP svarar:
Hej. För att svara på din fråga först, nej jag tror inte det är någon bra idé. Det är inte ett ja- eller nej- svar som du märker. Det är också min mening. Att undvika skolan ännu mer kommer antagligen bara att göra ditt problem större. Det blir ännu svårare att komma ut bland människor. Det kan leda till att du blir isolerad och ensam.
Min uppfattning är att du måste få hjälp så du klarar av att komma iväg till skolan utan ångest, rädsla och att det istället skall vara något du trivs med. Jag hoppas att läkaren på vårdcentralen hjälper dig vidare så att du kan gå till ett normalt tonårsliv med skola, läxor, kompisar och allt annat det innebär.
Lycka till hos doktorn!