Jag har självmordstankar ibland
Hej! Jag har ett problem... jag vet inte hur jag ska göra för att sluta må dåligt hela tiden?
Och jag har självmordstankar ibland... och folk bara inte förstår...
MVH: hjälp
hjälp!

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev.Du skriver att du inte vet vad du ska göra för att sluta må dåligt hela tiden. Om du börjar fundera på saken kanske du kan lista ut vad det är som du inte mår bra utav? Det kan vara många olika saker t ex hur du har det hemma eller  i skolan eller tankar du har om dig själv -hur du tycker du ser ut och så vidare. Om du börjar försöka fånga vad det kan vara som gör att du mår dåligt kan det bli lättare att försöka göra något åt det.
Det brukar alltid vara bra att ha någon att prata med. Det gör att man inte hela tiden fastnar i samma tankegångar och att man kan få stöd och hjälp att komma vidare. Det verkar som du pratar med andra för du skriver att folk inte förstår.. Vilka är det som inte förstår? Dina föräldrar eller kamrater? Det är ju så viktigt just att prata med någon som man tycker förstår eller iallafall försöker förstå. För det är ju inte alltid så enkelt att förstå en annan person. Man kan nog inte räkna med att andra ska förstå på en gång utan ibland får man nog vara lite envis för att få andra att försöka förstå. Inte ge upp och bli besviken på en gång. Har du prövat gå till din skolkurator? Hen brukar vara en bra person att prata med eller du kan chatta på Tjejzonen. Då kommer du säkert möta någon som försöker förstå dig. Lycka till!