Jag pratar fortfarande inte med någon
Hej jag vet inte hur jag ska skriva så vi får se om ni fattar . Jag har börjat få självmordstankar nu och har faktiskt haft det ett tag , typ ett halvår , allt började med att en kompis till mig fick en ätstörning och hon var medveten om att hon var jätte smal , jag kände mig då jätte tjock eftersom hon var jätte smal jämfört med mig , är det normalt att det blir så ?? Jag började äta mindre och träna mer och utvecklade det till en ätstörning , och blev sen deprimerad över att jag inte gick ner i vikt och ville inte prata med någon om det , jag pratar fortfarande inte med någon om någonting , hur kan jag göra för att ta mig ur en depression ??
anonymus

BUP svarar:
Hej Anonymus.
Det är lätt att förstå att du mår allt sämre. Jag tycker att du på ett bra sätt beskriver hur du kommit in i en negativ, nedåtgående spiral. Jag tror att det kan vara svårt för dig att själv bryta det här. Jag tror du behöver hjälp från någon. Detta för att spiralen skall vända uppåt och livet skall börja se ljusare ut igen.
Du ger själv svaret på hur du skall ta dig ur det här när du skriver att du inte pratat med någon om problemen än. Kan du berätta för någon av dina föräldrar så de kan hjälpa dig att få hjälp? Kanske att de inte förstått hur illa det står till med dig? Kan skolsyster eller kurator vara ett alternativ? På Ätstärningszonen och Frisk& Fri kan du läsa mer och även få stöd, om du tycker det känns jobbigt att prata öga mot öga med någon just nu.
Dröj inte med att prata, det är lättare att vända utveckling ju tidigare du söker hjälp.
Lycka till!